‘Ook na corona minder files door slim en duurzaam reizen’

Overheden, ondernemers en onderwijsinstellingen in Noord-Brabant denken na en maken afspraken om na de coronacrisis slim naar werk en school te reizen. Het gaat dan bijvoorbeeld om regelingen over het spreiden van les- en werktijden en meer reizen met deelmobiliteit. “We willen niet terug naar de dagelijkse files. Dit kunnen we samen slimmer en duurzamer organiseren”, vertelt gedeputeerde Christophe van der Maat van Mobiliteit.

Tijdens het online evenement Kruispunt Brabant op 11 februari zaten verschillende bedrijven en onderwijsinstellingen aan tafel met de provincie en enkele gemeenten. Hoe stimuleren en faciliteren we scholieren en werknemers als we straks weer naar kantoor of naar de universiteit kunnen, was het vraagstuk dat hier behandeld werd. Een goede bereikbaarheid is namelijk belangrijk voor het functioneren van de Brabantse samenleving en economie.

De coronacrisis biedt kansen om het woon-werkverkeer aan te passen. Mobility as a Service kan een belangrijke bijdrage leveren aan de gewenste verandering van het reisgedrag. Tijdens het MaaS Congres op 17 maart vertelt ASML hoe het MaaS wil inzetten om nieuw woon-werkverkeer te bewerkstelligen.

Alternatieve oplossingen

De deelnemende bedrijven hadden interesse om te kijken naar reisalternatieven. Het hybride werken, een combinatie van thuis- en op kantoor werken, biedt al kansen. Bovendien wordt gedacht aan het spreiden van les- en werktijden, een innovatief OV-systeem en nieuwe manieren van reizen door het gebruik van deelfietsen, e-scooters en mobiliteitshubs.

Aan tafel zaten ASML, Enexis, Jumbo, VDL, Group, Brainport Development en Avans. “Werkgevers zijn graag bereid om afspraken te maken over alternatieve oplossingen met betrekking tot mobiliteit. Maar dit geldt wel voornamelijk voor mensen die op kantoor werken. Het moet niet leiden tot extra regelgeving en administratieve rompslomp”, aldus Eric van Schagen, voorzitter van VNO-NCW Brabant Zeeland.

“Het waarom is helder”, zegt Paul van Nunen, directeur van Brainport Development. “Het gaat hier om veel meer dan rails, asfalt en fietspaden. Medewerkers willen makkelijk en comfortabel reizen van regionale Hubs naar campussen. Innovatieve OV-systemen zoals de Brainportlijn en de MaaS-app maken dit mogelijk. Dit vraagt wel om een gedragsverandering van de medewerkers en daar hebben we de werkgevers hard bij nodig. Stimuleer medewerkers dus om gebruik te maken van deze nieuwe systemen.”

ASML heeft grote plannen om het reisgedrag van de werknemers te veranderen. Welke middelen worden ingezet? Hoe worden de medewerkers meegenomen? En hoe werkt ASML samen met de lokale overheden om alternatieven beschikbaar te krijgen? Die antwoorden worden gegeven tijdens het MaaS Congres 2021 op 17 maart.

Banner MaaS Congres 2021 mail

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.