Foto webinar NZMO 2021

30% zakelijke reizigers verwacht vaker spits te mijden na corona

Hoe ziet het reisgedrag eruit ná corona? Bijna een derde van de zakelijke reizigers verwacht minder vaak tijdens de spits te reizen. Vier op de vijf reizigers verwachten een structurele afname van de mobiliteitsbehoefte. En één op de vijf OV-reizigers denkt vaker gebruik te gaan maken van andere vervoersmiddelen. Dit zijn enkele conclusies uit de eindrapportage van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO).

Met metingen in mei, september en november – kort voor de harde lockdown – onder ruim 3.000 zakelijke reizigers en 500 bedrijven, geven de uitkomsten goed inzicht en duiding op de invloed van de coronacrisis op mobiliteit.

Het onderzoek werd tijdens het NZMO-webinar van VerkeersNet-zuster Automobiel Management toegelicht door onderzoeker Eric Vousten van VMS | Insight. Hierna lieten Renate Hemerik (VNA), Hein Balesar (RDC), Jean Paul Duurland (RET) en Yfke van der Sloot (NS) hun licht schijnen over de resultaten van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek.

Spreiding

Volgens Van der Sloot heeft corona ons afgelopen jaar juist ook gewezen op de mogelijkheden van flexibel werken. “Ons gedrag is structureel veranderd. We leven in een nieuwe realiteit waar we onze producten op zullen aanpassen. Ik zie ook veel kansen, onder meer voor deelmobiliteit.”

Die structurele verandering biedt kansen voor meer spreiding. Dit is een doel waar al jaren aan gewerkt wordt. Duurland:  “Ik verwacht dat mensen anders gaan reizen – minder tijdens de spits bijvoorbeeld. Ze kunnen later op pad gaan of alleen voor dat ene overleg of die ene afspraak naar kantoor komen.”

De cijfers uit het NZMO wijzen er ook op dat mensen minder tegelijkertijd op pad willen gaan. Gemiddeld gezien verwacht 30 procent van alle zakelijke reizigers minder vaak tijdens de spits te reizen. Vooral treinreizigers zijn van plan minder tijdens de drukste momenten in de trein te stappen. Bij die doelgroep gaat het om 43 procent.

Modal shift

We zagen de afgelopen maanden al een verschuiving in de keuze voor vervoermiddel. Zakelijke reizigers kozen vaker voor vervoer per auto in plaats van de trein, metro of bus. Over zes maanden verwachten verschillende respondenten een modal shift.  Het overgrote deel van de zakelijke reizigers voor wie de auto nu het hoofdvervoermiddel is, verwacht dat dit over zes maanden nog steeds het geval is. Een kleine drie procent denkt over een half jaar hoofdzakelijk de fiets te pakken.

Bij trein en bij tram, bus en metro lijkt een grotere verschuiving plaats te gaan vinden. Ongeveer een kwart van de zakelijke treinreizigers verwacht over zes maanden over te zijn gestapt op de auto of de fiets. Een vergelijkbaar aandeel reizigers dat nu in het regionaal vervoer stapt, denkt over zes maanden vooral de fiets te pakken.

Openbaar vervoer

Hoewel niemand een glazen bol heeft, is wel de verwachting dat de aantallen in het openbaar vervoer weer zullen stijgen. Maar het is lastig inschatten hoe snel, liet Jean Paul Duurland, manager marketing, sales en services bij RET, weten. “Dat alles is echt afhankelijk van de RIVM-maatregelen en het tempo van vaccineren. Hopelijk zitten we einde van het jaar weer op zo’n 80 procent.”

Dat zou fantastisch zijn, benadrukte ook Yfke van der Sloot, verantwoordelijk voor de zakelijke markt bij NS. “Maar dat wordt lastig voor de spoorwegen. We kijken vooral hoopvol naar het einde van het jaar.”

Auto versus openbaar vervoer

Zo’n 80 procent van de respondenten verwacht een structurele afname van de mobiliteitsbehoefte. Bij bedrijven gaat het om twee derde van alle respondenten. Dit komt vooral omdat zij verwachten dat thuiswerken blijvend is en omdat ze naar verwachting minder externe afspraken zullen hebben. De panelleden wijzen er daarbij wel op dat thuiswerken zo zijn beperkingen heeft. Mensen mensen verbindingen en sociale cohesie.

Volgens de vier panelleden zijn belangrijke patronen afgelopen tijd doorbroken. Het is daardoor veel meer geaccepteerd dat medewerkers op andere tijden gaan reizen. Het gaat om slim, duurzaam, effectief en veilig reizen. De keuzevrijheid moet daarbij vooral bij de gebruiker liggen. Kortom, er zijn zeker ook positieve lessen te trekken uit afgelopen jaar. De coronacrisis is uiteindelijk misschien wel een heel belangrijke katalysator geweest voor de vernieuwing van zakelijke mobiliteit.

Bestel het NZMO-rapport

Bent u benieuwd naar alle resultaten van het NZMO? Bekijk dan het webinar terug op de website van Automobiel Management. Het uitgebreide rapport met daarin de belangrijkste conclusies, alle ins en outs, achtergronden en infographics is voor 149 euro op deze website te bestellen. Kortom, het perfecte naslagwerk voor elke mobiliteitsprofessional.

Nieuw reisgedrag biedt kansen voor Mobility as a Service. Neem deel aan het MaaS Congres op 16 en 17 maart om te horen hoe u nu aan de slag kunt om van MaaS een realiteit te maken.

Banner MaaS Congres 2021 mail

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.