Felyx en Go deelscooter

Kan de verzekering voor deelmobiliteit bij de gebruiker komen te liggen?

Foto Dylan

“Een huurder van een deelvoertuig moet de financiële consequenties van onverantwoord rijgedrag of het onzorgvuldig omgaan met deze voertuigen financieel voelen.” Die toelichting geeft industry director Mobility Evert-Jeen van der Meer bij Aon bij een nieuwe pilot waarin zij kijken of de verzekering van deelmobiliteit kan worden verschoven van het voertuig naar de bestuurder. Is het mogelijk om de premie afhankelijk te maken van het gedrag van de gebruiker?

Onlangs kaartte Betty de Boer, voorzitter van Green Deal Autodelen II, de uitdaging rondom verzekeren al aan. Er wordt veel schade gereden wat zorgt voor hoge premies. Verder is het door de huidige manier van verzekeren lastig voor bijvoorbeeld buurtbewoners om samen één auto te delen. Ze riep overheden en verzekeraars op om te werken aan een mobiliteitsverzekering die past bij het gedrag van de gebruiker. Daar wordt nu gehoor aan gegeven.

Hogere premie voor gebruiker die meer schade rijdt

In een proeftuin van onder andere verzekeringsadviseur Aon en het ministerie van Infrastructuur wordt geëxperimenteerd met een oplossing waarbij de verzekering niet langer ligt bij het voertuig zelf, maar juist bij de gebruiker. De verzekeraar denkt dat die zoektocht noodzakelijk is. De toegenomen vraag naar deelmobiliteit gaat gepaard met meer schade. Vooral bij (elektrische) scooters. Voor verzekeraars is daardoor de verhouding tussen premie en schade scheefgegroeid.

In deze proef experimenteren de partners met het verzamelen van voertuig- en berijdersdata en de koppeling aan schadedata. Bestuurders die vaak schade veroorzaken, kunnen dan een hogere premie krijgen, worden geblokkeerd of bijvoorbeeld alleen nog toegang krijgen tot een e-bike. Maar de voorzichtige bestuurder die op een veilige manier deelneemt aan het verkeer, kan juist een gunstigere premie krijgen.

Als de proef succesvol blijkt, wil Aon ervaring opdoen met het verzekeren van het cascorisico van gehuurde voertuigen via een persoonlijke mobiliteitsverzekering gekoppeld aan het ID of rijbewijs. Deze proef duurt minimaal drie maanden, waarna de verzekeraar en het ministerie de resultaten zullen delen.

Veiliger rijgedrag

Evert-Jeen van der Meer van Aon gelooft dat deze mogelijke oplossing kan bijdragen aan de toekomstbestendigheid van deelmobiliteit. “Het is onze visie dat verantwoord en veilig rijgedrag transparant en beloond moet worden. Dit is precies waar we in de proeftuin mee willen experimenteren.” Op deze manier merkt de bestuurder dus de gevolgen als hij niet zorgvuldig omgaat met het voertuig. “Ik verwacht echt dat we hierdoor veel minder schade aan deelvoertuigen gaan zien en dat we mensen stimuleren om veilig aan het verkeer deel te nemen.”

Het ministerie meent eveneens dat dit bijdraagt aan de verdere uitrol van deelmobiliteit. “Deelmobiliteit is niet alleen belangrijk voor duurzaamheid en het betaalbaar houden van vervoer voor iedereen, het helpt ook slimmer om te gaan met de toch al schaarse ruimte in steden”, aldus Staatssecretaris Steven van Weyenberg van IenW. “Daarom wil het ministerie helpen om drempels voor deelvervoer weg te nemen, daarbij hoort ook het betaalbaar houden van de verzekering. Met deze proef kunnen we digitale mogelijkheden testen en de verzekeringsbranche stimuleren om een passend en houdbaar verzekeringsproduct te ontwikkelen.”

Experimenteren met duurzame en betaalbare mobiliteit

Naast Aon en het ministerie nemen ook de gemeente Rotterdam, RDW, Vattenfall, SafeDrivePod, Loyens & Loeff en MS Amlin deel in deze proeftuin. Dit is een publiek-private samenwerking waarin stakeholders verschillende slimme oplossingen op het gebied van mobiliteit willen gaan testen. Van der Meer: “De ideeën over experimenten of proeven op het gebied van duurzame, betaalbare en veilige mobiliteit bestaan al langer, maar dit is één van de eerste concrete projecten.”

Hij vervolgt: “In deze proeftuin bundelen partijen hun kennis en expertise en zal er een schat aan relevante data voor verdere analyse beschikbaar komen. Het RDW volgt deze proeftuin met interesse onder andere vanwege de koppeling van het verzekeringsregister aan het rijbewijs maar ook de ontwikkeling van het mobiele rijbewijs. Ik ben ervan overtuigd dat we met deze proeftuin deelmobiliteit verzekerbaar houden en onze kennis en ervaringen ook kunnen gebruiken voor de verhuurmarkt waar de verzekerbaarheid inmiddels ook een probleem wordt.”

Vergeet u niet in te schrijven voor het MaaS Congres op 7 december: https://www.maascongres.be/

Lees ook:

‘Ook zonder enorm budget kunnen gemeenten autodelen stimuleren’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.