Deelauto van Greenwheels

Zorgen deelauto’s voor een hogere parkeerdruk in Den Haag?

Bron: Greenwheels

Bijna 4.500 auto’s zijn er in Den Haag bijgekomen in 2020. Dat is drie keer zoveel als in de jaren 2018 tot 2020. Kan dit komen door de flinke stijging van deelauto’s in de hofstad? Die nemen ook parkeerruimte in op straat en het is onduidelijk wat het effect hiervan is op het autobezit. Dat was de inhoud van een motie die afgelopen oktober werd ingediend door Arjen Dubbelaar, raadslid van Hart voor Den Haag/ Groep de Mos. Hij vroeg om een onderzoek naar de oorzaak en de invloed van deelauto’s.

Daaraan heeft het college van burgemeester en wethouders inmiddels voldaan. Er zijn meerdere oorzaken aan te dragen voor de stijging van het autobezit, benadrukt het bestuur van de stad. Maar de vrees dat de deelauto’s voor extra parkeerdruk zorgen lijkt ongegrond. Sinds 2016 is het aantal deelauto’s wel gestegen van 1.520 naar 6.120 stuks, maar het overgrote deel bestaat uit wagens van particulieren die ook voor de verhuur worden aangeboden aan buurtgenoten. De teller voor commerciële deelauto’s stond in november 2021 op ongeveer 400 voertuigen.

Extra auto’s

De forse stijging van het aantal auto’s in de stad lijkt opvallend omdat het zoveel hoger is dan in de voorgaande vijf jaren. Maar het is wel te verklaren, denkt het college. Het aantal inwoners – en het aantal huishoudens – is namelijk ook toegenomen. Dit kan direct gekoppeld worden aan de groei van het aantal auto’s. Wanneer de absolute groei van het aantal auto’s wordt vergeleken met het aantal huishoudens, blijkt dat het percentage wagens per huishouden licht daalt.

Bovendien wijst het stadsbestuur op de zeer geringe groei in 2019. In dat jaar kwamen er slechts 641 wagens bij. “Mogelijk hebben mensen in 2019 de aankoop van een auto uitgesteld tot 2020. Als je 2019 en 2020 bij elkaar neemt, is er slechts sprake van een iets sterkere dan gemiddelde groei.” De behoefte om een eigen auto te kopen, kan daarnaast zijn ingegeven door corona. Het OV werd daardoor veel minder gebruikt en er was een behoefte om veilig met een privéauto te kunnen reizen.

Het is de vraag of de autodruk in de stad echt veel hoger is geworden. Het lijkt er namelijk op dat veel bedrijfswagens zijn overgegaan in particuliere handen. Aanvullende cijfers laten zien dat het totale aantal auto’s helemaal niet zoveel is gestegen. Er zijn wel beduidend meer particulierenauto’s, maar het aantal personenauto’s op naam van een bedrijf is volgens het college vermoedelijk minder.

Effect deelauto’s

Wat is dan het effect van deelauto’s op het autobezit? Vervangen zij echt een eigen wagen of zorgt het voor een extra druk op het aantal beschikbare parkeerplekken? Volgens het college is de autogroei in 2020 in Den Haag beduidend hoger dan in Utrecht en Amsterdam, maar dat is waarschijnlijk eerder te wijten aan het strengere beleid bij het uitgeven van parkeervergunningen in de twee steden. Het aantal deelauto’s per huishouden was in ieder geval veruit het laagste in de hofstad.

Er zijn nog niet heel veel onderzoeken naar de hoeveelheid privéauto’s die wordt opgegeven door de komst van deelvoertuigen. Wel is duidelijk dat het grootste deel van de deelauto’s in Den Haag bestaat uit wagens van particulieren die zij dan weer verhuren aan buurtgenoten die zelf geen eigen auto hebben. Studies naar het gebruik van Greenwheels tonen eveneens dat een deel van de gebruikers niet langer behoefte heeft aan een eigen auto voor de deur.

De bestaande deelauto’s worden bovendien dagelijks gebruikt, terwijl een groot deel van de eigen auto’s vaak voor de deur stilstaat. Dit geeft volgens het college aan dat deze deelbare wagens goed worden gebruikt en dat het tot een verminderde groei van het autobezit kan leiden. “Autodelen is één van de oplossingen om de parkeerdruk in woonwijken te verminderen, naast inzet van andere mobiliteitsalternatieven als de fiets en het openbaar vervoer en de voorgenomen parkeermaatregelen uit de Parkeerstrategie 2021-2030.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.