Mobiliteitshub P+R Noorderhelling in Rotterdam

Nieuwe P+R in Rotterdam draagt bij aan bereikbare stad

Rotterdam Zuid, Stadionweg, 21 februari 2022 Het testen van de verlichting voor de officiele opening. Stadionpark Noorderhelling Gamma+P&R, in samenwerking met de gemeente Rotterdam, Intergamma, Architectenbureau Wim de Bruijn en Dunavast, ontworpen tot een iconisch gebouw voor de gemeente Rotterdam. De P+R heeft een spectaculaire gevel met verlichting en biedt faciliteiten voor oplaadbare auto’s en motorstalling. Als je gebruik maakt van het openbaar vervoer is de P+R gratis. Daarnaast geeft dit mooie project ook antwoord op de mobiliteitsvraag van de gemeente Rotterdam. Foto: Walter Herfst

Voldoende P+R-locaties aan de rand van de stad dragen bij aan het bereikbaar en leefbaar houden van stadscentra. In de gemeente Rotterdam is de P+R Noorderhelling opgeknapt en omgevormd tot mobiliteitshub. Hier is ruimte voor vijfhonderd parkeerplekken, maar er is ook een directe aansluiting op het openbaar vervoer of deelmobiliteit. Bovendien is de hub uitgerust met laadpalen, toiletten en biedt onderdak aan de GAMMA.

Er was op deze locatie eerder ook al een P+R, maar die groeide uit zijn voegen en was aan renovatie toe. Verder had GAMMA plannen om een filiaal naar die locatie te verhuizen, om ruime te maken voor het nieuwe stadion en de gebiedsontwikkeling Stadionpark/Feyenoord City. Die twee ontwikkelingen zijn door de projectontwikkelaar samengevoegd. Op de begane grond vinden bezoekers hier nu de GAMMA en daarbovenop ligt een grotendeels overdekte P+R met vijfhonderd parkeerplaatsen.

Juiste plek

“Bereikbaarheid van de stad is belangrijk”, vertelt de Rotterdamse wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit. Zij denkt dat de nieuwe P+R precies op de goede plek is gerealiseerd. “De P+R Noorderhelling biedt de zekerheid van een parkeerplaats voor je auto en je kunt verder de stad in reizen met het openbaar vervoer of deelmobiliteit of zelfs de watertaxi. Hoe je ook verder wilt reizen, alles is dichtbij beschikbaar.”

Volgens de gemeente rotterdam levert deze hub een bijdrage aan een stad die leefbaar is voor bewoners, ondernemers en bezoekers én voor een stad die goed bereikbaar is. De stad gelooft hier niet als enige in, want ook de Metropoolregio Rotterdam Den Haag levert een financiële bijdrage. Bezoekers die hier hun auto stallen en verder met het OV reizen, hoeven voor het parkeren niet te betalen.

De hub brengt niet alleen parkeren en OV bij elkaar, maar is uitgerust met laadpalen, bezettingssignalering en cameratoezicht. Bovendien heeft de architect besloten om alleen met ledverlichting te werken, omdat dit duurzamer en milieuvriendelijker is. De lint van ledverlichting rondom het gebouw zorgt voor een goede bereikbaarheid in de avonduren.

Lees ook:

VN TV: ‘Mobiliteitshub meer dan een plek om over te stappen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.