Een deelauto van GreenMobility BEELD GreenMobility

Nieuw reglement voor autodelen in Antwerpen

In de stad Antwerpen gaat op 4 april een nieuw reglement in voor autodelen. Dit bevat nieuwe regels over het delen van data, de emissienormen, de erkenningsvoorwaarden en parkeervergunningen. De regels waren aan een update en aan een uitbreiding toe, omdat het aantal autodelers in de Belgische stad in vijf jaar enorm gegroeid is. 

De stad wil met het nieuwe reglement de bijdrage van autodelen aan de modal shift vergroten en het verduurzamen van de mobiliteit aanmoedigen. “We maken zoals steeds graag duidelijke afspraken met de aanbieders van deelmobiliteit. Deelwagens spelen een groeiende rol in de modal shift voor Antwerpen, en potentieel ook in de verduurzaming van de mobiliteit in de stad”, aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis.

Regels voor commerciële en particuliere concepten

Op het Antwerpse grondgebied is het aantal gebruikers van commercieel autodelen de laatste vijf jaar meer dan vertienvoudigd: van 3.000 naar 40.000 gebruikers. Zij maken gebruik van commerciële of van particuliere autodeelconcepten. Voor die particuliere autodeelorganisaties bevatte het oude reglement nog geen erkenningsvoorwaarden. Antwerpen hoopt door deze nieuwe regels beter te kunnen samenwerken met dit soort autodeelorganisaties.

Daarnaast zijn voorwaarden opgesteld voor het delen van data, de spreiding van de deelwagens door de stad en de inzet van emissieloze wagens. Alle nieuwe commerciële en coöperatieve autodeelorganisaties die vanaf 1 juli 2023 erkend worden, moeten direct beschikken over een volledig emissieloze vloot. Nieuwkomers die tussen nu en 1 juli worden erkend, moeten emissieloze nieuwe wagens rijden vanaf 2025. Voor de volledige vloot geldt dat vanaf 2028.

Parkeervergunning

Antwerpen gebruikt daarnaast nieuwe regels voor de aanvraag van een parkeervergunning. Particuliere autodeelgroepen met drie of drie leden mogen geen autodeelplaatsen gebruiken. Zij krijgen een parkeervergunning voor maximaal twee bewonerszones. De groepen met minimaal vier leden krijgen een parkeervergunning voor alle bewonerszones waar de leden zelf wonen en ze mogen de autodeelplaatsen binnen deze zones gebruiken. Groepen die meer dan vijftig leden hebben krijgen een parkeervergunning voor alle bewonerszones in de stad Antwerpen en mogen alle autodeelplaatsen gebruiken.

Het is een ambitie van de stad om in de toekomst extra in te zetten op slimme autodeelplaatsen. Dat zijn locaties met meerdere autodeelplaatsen die door alle autodelers gebruikt kunnen worden. Het toekomstig gebruik van slimme autodeelplaatsen zal worden geregeld volgens een transitieplan. Dit plan volgt in een latere fase.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.