MaaS-campagne Eindhoven (foto: Twycer)

‘Grote MaaS’ vraagt om landelijke uitrol

Een landelijke uitrol van Mobility as a Service is noodzakelijk. Dat stelt het Laboratorium Verantwoordelijke Mobiliteit (LVM) in zijn vierde notitie. Daarin wordt betoogd dat het tijd is om met MaaS te evolueren van een hype naar een handelingsperspectief.

Om de klimaatdoelen te kunnen halen zoekt het LVM naar oplossingen om de transitie naar CO2-neutrale mobiliteit te versnellen. De auteurs van de notitie vragen zich af hoe het MaaS-systeem het aantal fossiele autokilometers kan terugdringen.

Nu kunnen mensen zich abonneren op een MaaS-systeem, waarna ze gebruik kunnen maken van het aanbod in hun stad. Maar niet daarbuiten. Dat zal, zo schrijven ze, geen enkele automobilist stimuleren de auto weg te doen en over te stappen op gedeelde mobiliteit. “Daarvoor is een landelijk dekkend systeem nodig. Immers, de auto wordt in de kern juist gebruikt voor veel woon-werkverkeer tussen steden en veel vrijetijdsverkeer erbuiten.”

Radicale vorm van MaaS

In ons land lopen momenteel zeven actieve MaaS-pilots, georganiseerd door lokale en?landelijke overheden. Los van aanbestedingsregels voor het openbaar vervoer en het creëren van een open dataklimaat, is onduidelijk of de pilots leiden tot serieuze investeringen in een landelijk MaaS-platform of dat het blijft bij “stimuleren en faciliteren.” Voor de radicale vorm, de ‘Grote MaaS’, zijn volgens de auteurs van de notitie substantiële investeringen nodig in uiteenlopende vervoersdiensten, zoals deelauto’s, deelscooters en verbeterd openbaar vervoer.

Overheid als marktmeester

Daarnaast is volgens hen subsidie nodig om de tarieven van deze radicalere vorm te kunnen laten concurreren met die van een autoverplaatsing. Wanneer de overheid laat blijken te willen investeren, worden potentiële aanbieders van MaaS-diensten gestimuleerd. “Op het gebied van samenwerking past de overheid de rol van ‘marktmeester’ in het besturen en vastleggen van het MaaS-ecosysteem in wetgeving en afstemming tussen belanghebbenden. Zo kan er een flexibel systeem komen dat bestaat uit complementaire in plaats van concurrerende belanghebbenden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jacques Geluk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.