Stille weg moet geluid tot een kwart reduceren

ruberpaveOp de Noordelijke Zevenkampseweg in Rotterdam ligt sinds kort een ultrastil wegdek dat is gemaakt van fijngemalen autobanden.

Het nieuwe wegdek, rubberpave, is gemaakt van bitumenrubbergranulaat: een mengsel van geryclede rubberen autobanden, steentjes en bindmiddel. In 1 km weglengte van 3,50 m breed wordt in de deklaag rubber gebruikt afkomstig van 12.500 autobanden.

Verkeersgeluid kan voor veel gezondheidsproblemen zorgen. Het verminderen van dat verkeersgeluid draagt bij aan een betere gezondheid, betere slaap en betere prestaties op school en werk, aldus de gemeente. Stil asfalt is vaak een efficiënte maatregel om de geluidshinder te verminderen.

Het nadeel van stille wegdekken is de poreuze structuur die minder sterk is dan normale asfaltconstructies. Daardoor is de levensduur vaak maar half zo lang.

De markt zocht naar producten die langer meegaan. Het huidige mengsel met gerecyclede autobanden zou veertien jaar mee moeten gaan. Stille wegdekken die langer mee gaan, dragen niet alleen bij aan de gezondheid van de Rotterdammer, maar zorgen ook voor een besparing op onderhoudskosten. De doelstelling is om ook de geluidsprestaties even lang mee te laten gaan.

Eerder werden al enkele proefvakken aangelegd in andere gemeenten, zoals Gerkesklooster en Papendrecht, waarbij bleek dat een geluidreductie met circa 1,5 decibel in ieder geval haalbaar is.

Rubberpave is ontwikkeld door het Asfalt Kennis Centrum en enkele wegenbouwbedrijven.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Stille weg moet geluid tot een kwart reduceren - VerkeersNet

Stille weg moet geluid tot een kwart reduceren

ruberpaveOp de Noordelijke Zevenkampseweg in Rotterdam ligt sinds kort een ultrastil wegdek dat is gemaakt van fijngemalen autobanden.

Het nieuwe wegdek, rubberpave, is gemaakt van bitumenrubbergranulaat: een mengsel van geryclede rubberen autobanden, steentjes en bindmiddel. In 1 km weglengte van 3,50 m breed wordt in de deklaag rubber gebruikt afkomstig van 12.500 autobanden.

Verkeersgeluid kan voor veel gezondheidsproblemen zorgen. Het verminderen van dat verkeersgeluid draagt bij aan een betere gezondheid, betere slaap en betere prestaties op school en werk, aldus de gemeente. Stil asfalt is vaak een efficiënte maatregel om de geluidshinder te verminderen.

Het nadeel van stille wegdekken is de poreuze structuur die minder sterk is dan normale asfaltconstructies. Daardoor is de levensduur vaak maar half zo lang.

De markt zocht naar producten die langer meegaan. Het huidige mengsel met gerecyclede autobanden zou veertien jaar mee moeten gaan. Stille wegdekken die langer mee gaan, dragen niet alleen bij aan de gezondheid van de Rotterdammer, maar zorgen ook voor een besparing op onderhoudskosten. De doelstelling is om ook de geluidsprestaties even lang mee te laten gaan.

Eerder werden al enkele proefvakken aangelegd in andere gemeenten, zoals Gerkesklooster en Papendrecht, waarbij bleek dat een geluidreductie met circa 1,5 decibel in ieder geval haalbaar is.

Rubberpave is ontwikkeld door het Asfalt Kennis Centrum en enkele wegenbouwbedrijven.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.