Geld toe bij een laadpaal

Tot voor kort moest de overheid nog meefinancieren aan laadpalen omdat aan de verkoop van stroom onvoldoende werd verdiend. Met het groeiend aantal elektrische auto’s neemt ook de verkoop van stroom toe. Dat maakt een overheidsbijdrage langzamerhand overbodig.

Dat stelt het projectbureau MRA-Elektrisch, onderdeel van Metropoolregio Amsterdam.

Het bureau organiseerde met succes namens 60 gemeenten een aanbesteding voor de exploitatie van 360 bestaande laadpalen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht.

De opdracht is gegund aan laadpaalexploitant PitPoint. De gunning markeert een mijlpaal – het bedrijf gaat betalen voor het exploitatierecht.

De 360 bestaande publieke laadpalen die PitPoint gaat exploiteren, staan verspreid over bijna 60 gemeenten in de drie provincies. Doordat de aanbesteding door MRA-E is georganiseerd, neemt het de gemeenten werk uit handen en maken zij geen kosten voor een aanbesteding. MRA-E zet de financiële meevaller in om de kosten voor het laden op deze palen te verlagen.

Afgelopen zomer won PitPoint ook al een door MRA-E georganiseerde aanbesteding voor het plaatsen en beheren van 1200 nieuwe laadpalen. Bij een dergelijke aanbesteding gaat het niet alleen om het beheer en onderhoud, maar moeten ook laadpalen worden gefinancierd. Als je dan ook de laadtarieven aantrekkelijk wilt houden, vraagt dat nog wel om een financiële bijdrage van de overheid, aldus MRA-E. Toch zijn ook daar de kosten voor de overheid in één jaar gehalveerd.

MRA-E verwacht dat de overheid binnen afzienbare tijd financieel ook niet meer hoeft bij te springen bij nieuwe laadpalen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Geld toe bij een laadpaal - VerkeersNet

Geld toe bij een laadpaal

Tot voor kort moest de overheid nog meefinancieren aan laadpalen omdat aan de verkoop van stroom onvoldoende werd verdiend. Met het groeiend aantal elektrische auto’s neemt ook de verkoop van stroom toe. Dat maakt een overheidsbijdrage langzamerhand overbodig.

Dat stelt het projectbureau MRA-Elektrisch, onderdeel van Metropoolregio Amsterdam.

Het bureau organiseerde met succes namens 60 gemeenten een aanbesteding voor de exploitatie van 360 bestaande laadpalen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht.

De opdracht is gegund aan laadpaalexploitant PitPoint. De gunning markeert een mijlpaal – het bedrijf gaat betalen voor het exploitatierecht.

De 360 bestaande publieke laadpalen die PitPoint gaat exploiteren, staan verspreid over bijna 60 gemeenten in de drie provincies. Doordat de aanbesteding door MRA-E is georganiseerd, neemt het de gemeenten werk uit handen en maken zij geen kosten voor een aanbesteding. MRA-E zet de financiële meevaller in om de kosten voor het laden op deze palen te verlagen.

Afgelopen zomer won PitPoint ook al een door MRA-E georganiseerde aanbesteding voor het plaatsen en beheren van 1200 nieuwe laadpalen. Bij een dergelijke aanbesteding gaat het niet alleen om het beheer en onderhoud, maar moeten ook laadpalen worden gefinancierd. Als je dan ook de laadtarieven aantrekkelijk wilt houden, vraagt dat nog wel om een financiële bijdrage van de overheid, aldus MRA-E. Toch zijn ook daar de kosten voor de overheid in één jaar gehalveerd.

MRA-E verwacht dat de overheid binnen afzienbare tijd financieel ook niet meer hoeft bij te springen bij nieuwe laadpalen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.