Arnhem weert diesel-personenauto’s van vóór 2004 uit binnenstad

Diesel-personenauto’s van vóór 2004 zijn vanaf 1 januari 2019 niet meer welkom in de milieuzone in de Arnhemse binnenstad. Dat heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten. Het college gaat hierin verder dan Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, de drie andere steden met een milieuzone.

Het gaat om personenauto’s op diesel, met een ‘datum eerste toelating’ van voor 2004 – zo’n 800 wagens naar schatting. De maatregel moet leiden tot 17,5 procent minder uitstoot van roetdeeltjes en 10 procent minder uitstoot van fijnstof. Voor de invoering heeft het college 526.000 euro gereserveerd, en voor het beheer 60.000 euro per jaar.

De regels in Arnhem zijn strenger dan die in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Amsterdam weert geen personenauto’s en Rotterdam en Utrecht weren personenauto’s op diesel met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2001.

Slechte luchtkwaliteit

De reden dat de gemeente Arnhem de betreffende dieselauto’s tegenhoudt in de binnenstad, is de slechte luchtkwaliteit. Het college wijst op een recent onderzoek: daaruit zou blijken dat de Europese norm voor de uitstoot van stikstofoxiden op diverse plekken aan de Eusebiusbuitensingel en Velperbuitensingel wordt overschreden.

Meespeelde ook het resultaat van een recente bijeenkomst voor binnenstadsbewoners. Velen spraken hun zorgen uit over de luchtkwaliteit, benoemden diverse knelpunten en deden suggesties voor oplossingen.

De maatregel vloeit ook voort uit het meerjarenprogramma ‘New Energy Made in Arnhem’, dat de gemeenteraad in 2015 bekrachtigde. Hierin staat het streven om de uitstoot van roet en stikstofoxiden in 2020 in de hele stad terug te dringen met 10 procent.

NB: in de titel van de VERKEERSNET-nieuwsbrief wordt gesproken over diesels van vóór 2014. Dat moet natuurlijk 2004 zijn. Onze excuses voor de verwarring. In de nieuwsbrief zelf én op de site staat het wel goed.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Arnhem weert diesel-personenauto's van vóór 2004 uit binnenstad - VerkeersNet

Arnhem weert diesel-personenauto’s van vóór 2004 uit binnenstad

Diesel-personenauto’s van vóór 2004 zijn vanaf 1 januari 2019 niet meer welkom in de milieuzone in de Arnhemse binnenstad. Dat heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten. Het college gaat hierin verder dan Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, de drie andere steden met een milieuzone.

Het gaat om personenauto’s op diesel, met een ‘datum eerste toelating’ van voor 2004 – zo’n 800 wagens naar schatting. De maatregel moet leiden tot 17,5 procent minder uitstoot van roetdeeltjes en 10 procent minder uitstoot van fijnstof. Voor de invoering heeft het college 526.000 euro gereserveerd, en voor het beheer 60.000 euro per jaar.

De regels in Arnhem zijn strenger dan die in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Amsterdam weert geen personenauto’s en Rotterdam en Utrecht weren personenauto’s op diesel met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2001.

Slechte luchtkwaliteit

De reden dat de gemeente Arnhem de betreffende dieselauto’s tegenhoudt in de binnenstad, is de slechte luchtkwaliteit. Het college wijst op een recent onderzoek: daaruit zou blijken dat de Europese norm voor de uitstoot van stikstofoxiden op diverse plekken aan de Eusebiusbuitensingel en Velperbuitensingel wordt overschreden.

Meespeelde ook het resultaat van een recente bijeenkomst voor binnenstadsbewoners. Velen spraken hun zorgen uit over de luchtkwaliteit, benoemden diverse knelpunten en deden suggesties voor oplossingen.

De maatregel vloeit ook voort uit het meerjarenprogramma ‘New Energy Made in Arnhem’, dat de gemeenteraad in 2015 bekrachtigde. Hierin staat het streven om de uitstoot van roet en stikstofoxiden in 2020 in de hele stad terug te dringen met 10 procent.

NB: in de titel van de VERKEERSNET-nieuwsbrief wordt gesproken over diesels van vóór 2014. Dat moet natuurlijk 2004 zijn. Onze excuses voor de verwarring. In de nieuwsbrief zelf én op de site staat het wel goed.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.