SolaRoad, provincie Noord-Holland

Ook zwaar verkeer mag straks over zonnewegdek rijden

SolaRoad. Foto: PROVINCIE NOORD-HOLLAND

De proef met SolaRoad in het Noord-Hollandse Krommenie wordt uitgebreid: over een tweede stuk zonnewegdek moet straks ook zwaar verkeer kunnen. De gemeente Haarlemmermeer en de provincie zoeken nog naar een geschikte locatie.

De SolaRoad is een weg met geïntegreerde zonnecellen. Die vangen zonlicht op en zetten dit om in elektriciteit, wat weer voor de meest uiteenlopende doeleinden gebruikt kan worden. De eerste 70 meter SolaRoad werd in 2014 aangelegd op een stuk fietspad in Krommenie. Het was destijds het eerste zonnewegdek in z’n soort. SolaRoad is een ontwikkeling van de provincie Noord-Holland, TNO en Strukton Civiel.

‘Living lab’

In de pilot kijken de partijen naar de gedragingen van het wegdek voor zwaar verkeer en naar wat het wegdek vraagt aan dagelijks beheer en onderhoud. Ook gaan ze onderzoeken hoe de energieopbrengst gemaximaliseerd kan worden.

De testlocatie voor zwaar verkeer in de Haarlemmermeer wordt een zogenoemd ‘living lab’. Dit houdt in dat de testomgeving op een openbare weg wordt ingericht. Het testvak wordt gefaseerd uitgebreid, waarbij ook gewerkt wordt met verschillende materialen. Gedeputeerde Staten heeft 2,7 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de pilot, het onderzoek en de doorontwikkeling.

Positief

De ervaringen met het zonnewegdek zijn positief. Zo levert hij voldoende stroom, wat gebruikt kan worden voor verschillende doeleinden, zoals wegverlichting, huishoudens, verkeersinstallaties en elektrisch rijden. De weg draagt volgens de partijen ook bij aan CO2-reductie en levert zodoende een waardevolle bijdrage aan de duurzame energietransitie en aan de ontwikkeling van slimme wegen.

Bovendien, zo stellen ze, is hij voor niemand een doorn in het oog. Door slim gebruik te maken van het bestaande wegennet, heb je een groter oppervlak voor het verzamelen van energie, zonder dat dit gevolgen heeft voor het landschap.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ook zwaar verkeer mag straks over zonnewegdek rijden - VerkeersNet
SolaRoad, provincie Noord-Holland

Ook zwaar verkeer mag straks over zonnewegdek rijden

SolaRoad. Foto: PROVINCIE NOORD-HOLLAND

De proef met SolaRoad in het Noord-Hollandse Krommenie wordt uitgebreid: over een tweede stuk zonnewegdek moet straks ook zwaar verkeer kunnen. De gemeente Haarlemmermeer en de provincie zoeken nog naar een geschikte locatie.

De SolaRoad is een weg met geïntegreerde zonnecellen. Die vangen zonlicht op en zetten dit om in elektriciteit, wat weer voor de meest uiteenlopende doeleinden gebruikt kan worden. De eerste 70 meter SolaRoad werd in 2014 aangelegd op een stuk fietspad in Krommenie. Het was destijds het eerste zonnewegdek in z’n soort. SolaRoad is een ontwikkeling van de provincie Noord-Holland, TNO en Strukton Civiel.

‘Living lab’

In de pilot kijken de partijen naar de gedragingen van het wegdek voor zwaar verkeer en naar wat het wegdek vraagt aan dagelijks beheer en onderhoud. Ook gaan ze onderzoeken hoe de energieopbrengst gemaximaliseerd kan worden.

De testlocatie voor zwaar verkeer in de Haarlemmermeer wordt een zogenoemd ‘living lab’. Dit houdt in dat de testomgeving op een openbare weg wordt ingericht. Het testvak wordt gefaseerd uitgebreid, waarbij ook gewerkt wordt met verschillende materialen. Gedeputeerde Staten heeft 2,7 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de pilot, het onderzoek en de doorontwikkeling.

Positief

De ervaringen met het zonnewegdek zijn positief. Zo levert hij voldoende stroom, wat gebruikt kan worden voor verschillende doeleinden, zoals wegverlichting, huishoudens, verkeersinstallaties en elektrisch rijden. De weg draagt volgens de partijen ook bij aan CO2-reductie en levert zodoende een waardevolle bijdrage aan de duurzame energietransitie en aan de ontwikkeling van slimme wegen.

Bovendien, zo stellen ze, is hij voor niemand een doorn in het oog. Door slim gebruik te maken van het bestaande wegennet, heb je een groter oppervlak voor het verzamelen van energie, zonder dat dit gevolgen heeft voor het landschap.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.