Maastricht onderzoekt mogelijkheden voor milieuzone met Duits vignet

In Maastricht komt mogelijk een milieuzone die alleen toegankelijk is voor voertuigen met een speciaal vignet. Het gaat om een vignet-systeem zoals dat in Duitsland gehanteerd wordt. De gemeenteraad heeft het college deze week opdracht gegeven om met een voorstel hiervoor te komen.

Voor het college met een concreet voorstel kan komen, moet nog veel onderzocht worden. Onder andere welke juridische belemmeringen er zijn en of het systeem überhaupt juridisch standhoudt. Dat is nu niet bekend: zo’n vignet-systeem bestaat nog niet in Nederland en een juridische toets bij verschillende juristen heeft nog geen uitsluitsel gegeven.

Speciale regelingen

Ook moet bekeken worden hoe duur de vignetten moeten worden en of er speciale regelingen moeten komen voor bezoekers, burgers, bedrijven of Belgisch verkeer. Nadenken over locaties waar de vignetten verkocht gaan worden, moet ook gebeuren. Aansluiten op het Duitse uitgifte systeem is mogelijk, weet het college. Naast Duitse verkooppunten is zo’n vignet te verkrijgen via de ANWB, verschillende websites en via een aantal Nederlandse garagebedrijven.

Handhaving is ook nog een discussiethema. Het college denkt na over handhaving met scanvoertuigen. Over hoe om te gaan met buitenlandse automobilisten die de fout in gaan, moet ook nog nagedacht worden. Afspraken in deze gevallen over uitwisseling van persoonsgegevens tussen België, Duitsland en Nederland zijn volgens het college nog onvoldoende.

Enthousiast

Desalniettemin zijn het college en de raad in grote mate enthousiast over het invoeren van een milieuzone in het algemeen en het Duitse vignet-systeem in het bijzonder, zo bleek tijdens de behandeling afgelopen dinsdag. De raad onderschreef een startdocument hierover van het college.

De raad is het met het college eens dat een milieuzone helpt om de stad gefaseerd schoner te laten worden. En dat een milieuzone een goed instrument is voor het creëren van bewustwording. De raad onderschrijft ook dat op basis van landelijke ontwikkelingen en tussentijdse evaluaties aanpassingen mogelijk moeten blijven. En dat eerst gestart moet worden met een eenvoudige aanpak in een klein gebied.

Het vignet-systeem valt in de smaak omdat het goedkoper zou zijn, maar ook omdat het rechtsongelijkheid tegen zou gaan. Milieuzones in Nederland worden eigenlijk allemaal bewaakt met camera’s die kentekens scannen. Maar in Maastricht zou dat geen optie zijn, omdat uitwisseling van persoonsgegevens over de landsgrenzen onvoldoende zou gebeuren en zodoende auto’s uit omliggende landen niet beboet kunnen worden.

Meer mogelijkheden

Een vignet-systeem moet meer mogelijkheden bieden. Hoewel hier, zoals gezegd, ook nog verschillende haken en ogen aan zitten. Vandaar dus dat het college en de raad hier nog eens goed naar willen kijken. Dit punt is wel heel relevant omdat Maastricht als grensstad veel te maken heeft met buitenlands verkeer.

College en raad weten dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geen voorstander is van toepassing van een vignet-systeem. Ambtenaren daar blijven volgens beiden benadrukken dat handhaving op kenteken de meest wenselijke benadering is, maar erkennen tegelijk dat er geen oplossing is voor de rechtsongelijkheid.

Kleuren

Een milieusticker is in veel Duitse stadscentra nodig, schrijft de ANWB. De milieuzones (zogenoemde Umweltzonen) worden met borden aangegeven. Er zijn momenteel drie kleuren stickers: groen, geel en rood. De kleur die wordt toegekend aan het voertuig, is afhankelijk van de uitstoot. De toekenning geschiedt aan de hand van het kenteken. Een vierde kleur (blauw) voor zeer zuinige voertuigen wordt overwogen.

Rotterdam en Utrecht hebben al een milieuzone voor personenauto’s, in Arnhem komt er per 1 januari 2019 een.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.