Ambitieus fietsplan moet fietsen rond Schiphol bevorderen

Een nieuw fietsconcept moet de regio Schiphol bereikbaar helpen houden. Kernelementen zijn de aanleg van een snelfietsroute van 22 kilometer, een fietsstimuleringsprogramma en een deelfietssysteem voor onder andere buitenlandse toeristen die van en naar Schiphol reizen. Initiatiefnemers zijn BAM Infra, Royal HaskoningDHV, BYCS, Mijksenaar en Gazelle. Zij hopen dat verantwoordelijke partijen zo enthousiast zijn, dat het project daadwerkelijk in praktijk gebracht kan worden.

Het project moet de wegen rond Schiphol ontlasten. Op en rond het vliegveld werken zo’n zestigduizend mensen en de luchthaven verwerkt jaarlijks om en nabij de 68,5 miljoen passagiers. Dat zorgt voor enorme drukte op de weg en in het openbaar vervoer, is de ervaring.

Aantrekkelijker

Een van de ideeën is een snelfietsroute van 22 kilometer lang. Die moet het voor werknemers in het gebied aantrekkelijker maken om de (elektrische) fiets of speed pedelec te pakken. Mensen die op maximaal 25 kilometer wonen, kunnen de luchthaven gemakkelijk zo makkelijk bereiken. Wie op grotere afstand woont, kan het eerste deel met het openbaar vervoer reizen en het laatste stuk met een elektrische deelfiets. Aantrekkelijke fietsprogramma’s en werkgeversprogramma’s met leasemogelijkheden moeten het fietsgebruik stimuleren.

Ook aan zakelijke reizigers en toeristen is gedacht. Voor de eerste groep moet er een fietsverbinding komen tussen Schiphol en de Zuidas. Deze afstand is 13 kilometer en is dus geschikt voor een e-bike of speed pedelec, stellen de initiatiefnemers. Voor de tweede groep is er het concept Fly+Bike. Toeristen kunnen bij het boeken van hun vliegticket direct een fiets reserveren – die kunnen ze dan gebruik om in de binnenstad te komen. Een nieuw te ontwikkelen dienst brengt de koffers dan naar het hotel en haalt ze weer op. Dit alles met elektrische voertuigen.

Eenvoudig

5,3 miljoen euro moet het hele project kosten. Het is eenvoudig te realiseren en levert veel op, voorziet het consortium. “De ruggengraat van het plan, de snelfietsroute, bestaat voor 80 procent uit bestaande paden. Bij het deel dat nog ontbreekt gaat het vooral om de aanleg van infrastructuur, verbetering van de veiligheid en het plaatsing van wegwijzers.” De partijen benadrukken dat het positieve effect op verkeersdruk, luchtkwaliteit en de gezondheid van gebruikers.

Ze hopen dat partijen als Schiphol Group, de vervoerregio Amsterdam, de stad en de Metropoolregio Amsterdam en tal van werkgevers enthousiast zijn en de daadwerkelijke opdracht tot uitvoering geven. Hoe bijvoorbeeld de verantwoordelijkheden verdeeld worden en wie wat betaalt, daar moet nog over nagedacht worden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Ambitieus fietsplan moet fietsen rond Schiphol bevorderen”

Theo van den Broek|28.05.18|22:20

waar start de 22 km fietsroute?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.