Bijna alle brom- en snorfietsen voldoen aan Amsterdamse milieuzone

Inmiddels voldoet 97 procent van de brom- en snorfietsen aan de regels van de milieuzone die Amsterdam sinds begin dit jaar heeft. In 2016 zou maar 80 procent voldoen. Ook de resultaten van de andere twee nieuwe milieuzones zijn goed. Dat heeft de gemeente Amsterdam bekend gemaakt.

Binnen de milieuzone mogen geen scooters rijden met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder. De milieuzone brom- en snorfiets geldt in de hele bebouwde kom. De dorpen in landelijk Noord (Durgerdam, Holysloot, Ransdorp en Zunderdorp) vallen niet binnen de zone.

Kentekencheckers

Sinds januari houdt de gemeente het aantal rijdende oude scooters in de milieuzone bij met kentekencheckers en camera’s. Tot april zagen controleurs gemiddeld 125 overtredingen per week. Deze overtreders ontvingen een waarschuwingsbrief. Toen in mei het handhaven daadwerkelijk startte, voldeed al 96,8 procent van de brom- en snorfietsen aan de regels van de milieuzone, laat de gemeente weten. Er worden zo’n 100 boetes per week uitgedeeld.

Sinds de aankondiging van de maatregel hebben veel eigenaren een brom- of snorfiets uit 2016, 2017 of 2018 gekocht, meldt het stadsbestuur. Een derde van alle nieuwe elektrische scooters in Nederland wordt verkocht in Amsterdam.

Inleverdagen

In het voorjaar waren er een aantal ophaal- en inleverdagen voor oude brom- en snorfietsen. Die leverden veel op volgens het stadsbestuur. Er werden zo’n 600 oude voertuigen opgehaald en er werden zo’n 600 ingeleverd bij dealers. 422 Amsterdammers met een stadspas kregen subsidie om hun oude scooter in te ruilen voor schoon vervoer. Subsidie aanvragen kan nog tot 1 oktober.

Amsterdam heeft nu vijf milieuzones, waarvan drie nieuw sinds dit jaar: voor brom- en snorfietsen, taxi’s en autobussen. De resultaten zijn goed, ziet de gemeente. Het percentage vervuilende taxi’s is sinds 2016 gedaald van 20 procent naar 4 procent. Voor touringcars geldt dat dit percentage is gezakt van 9 procent naar 2 procent. De OV-bussen voldoen allemaal aan de toegangscriteria.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.