Nieuwe campagne moet doorstroming op A2 bevorderen

Slimme Reis! is van start gegaan, een campagne voor een mobiliteitsdienst die forenzen op de A2 tussen Weert en Eindhoven beloont als ze vaker de auto laten staan. Slimme Reis! is een initiatief van SmartwayZ.NL, het programma waarin diverse overheden, bedrijven en kennisinstellingen samenwerken om de bereikbaarheid van Zuid-Nederland te verbeteren.

Deelnemers worden gestimuleerd om over te stappen op de fiets of het OV, vaker thuis te werken of na 19.00 uur te reizen. Ze krijgen via de app TimesUpp persoonlijk reisadvies gebaseerd op realtime-informatie. De app is een digitale reisassistent die gebruikers inzicht geeft in de beste route van A naar B, rekening houdend met snelheid, kosten en duurzaamheid. Tegelijkertijd kunnen deelnemers sparen voor cadeaus zoals fietsaccessoires of P+R-tegoed. Doel van campagne is om de doorstroming op en rond de A2 tussen Weert en Eindhoven te verbeteren en loopt nog tot en met 2020.

Meer lucht

“Met deze dienst gaan we niet alle files op de A2 oplossen, maar we willen de A2 hiermee wel meer lucht geven”, zegt Christophe van der Maat, gedeputeerde voor mobiliteit en voorzitter van de SmartwayZL.NL-programmaraad in een verklaring. “Met Slimme Reis! willen we forenzen die gewend zijn om met de auto te reizen verleiden om een andere, slimmere keuze te maken. Telkens als je ervoor kiest om een keertje thuis te werken of de fiets te pakken, draag je bij aan minder files.”

Slimme Reis! is een initiatief van SmartwayZ.NL, het programma waarin diverse overheden, bedrijven en kennisinstellingen samenwerken om de bereikbaarheid van Zuid-Nederland te verbeteren. Het programma bestaat uit acht samenhangende deelopgaven. Variërend van het ontwikkelen en invoeren van ITS- en smart mobility-oplossingen, tot het fysiek verbreden van snelwegen en het aanpakken van vervoersknooppunten. Deze gezamenlijke en integrale aanpak moet leiden tot ‘het vlotste, veiligste, meest robuuste en slimste mobiliteitsnetwerk van Nederland’. Het programma heeft een looptijd tot 2026.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.