Aantal deelauto’s neemt fors toe

Begin dit jaar waren er 41.000 deelauto’s in Nederland. Dat is 10.000 meer dan vorig jaar. De toename groeit: vorig jaar waren er 6.000 auto’s bijgekomen. Tien jaar geleden waren er slechts 1632 deelauto’s in Nederland. Op de plekken waar al veel deelauto’s staan, is de groei het sterkst. Dat blijkt uit de monitor Autodelen van CROW-KpVV.

De ruim 41.000 deelauto’s worden door zo’n 400.000 automobilisten gebruikt. Het aantal gebruikers per deelauto wisselt sterk per vorm van autodelen, maar is gemiddeld tien. Uit het overzicht komt naar voren dat de meeste deelauto’s worden aangeboden via carsharing platforms zoals SnappCar. Via zulke platforms kunnen mensen auto’s van particulieren huren en ze hun eigen auto aanbieden om te delen. Deze vorm van autodelen groeide het afgelopen jaar met 35 procent. Maar alle vormen van autodelen zagen het afgelopen jaar een groei in aanbod.

Top-10

Utrecht is de gemeente met de meeste deelauto’s per inwoner, zagen de onderzoekers. Sinds 2014 loopt Utrecht daarmee voor op Amsterdam, waar de meeste deelauto’s staan en waar het aanbod het snelst toeneemt. De derde plek is dit jaar voor Haarlem. Ook in Den Haag (plek zes) en Rotterdam (plek zeventien) is volgens hen sprake van sterke groei. Rotterdam is de enige grote stad die niet staat in de top-10 van autodeelgemeenten.

Het aantal deelauto’s vormt nog steeds een klein deel van het totale wagenpark: er zijn 180 maal zoveel personenauto’s als deelauto’s in Nederland, berekenden de onderzoekers. Hoe zich dat verhoudt autodelen met andere vormen van mobiliteit? Er zijn ongeveer 2,5 maal zoveel private leaseauto’s dan er deelauto’s zijn en er zijn ongeveer evenveel taxi’s als deelauto’s.

Elektrisch

Van de 41.191 deelauto’s is 6,4 procent procent elektrisch, zo komt naar voren in het overzicht. Het gaat hierbij zowel om Full Electric Vehicles (FEVs) als Plug-in Hybrides (PHEVs). Van alle personenauto’s is dat 1,3 procent. In vergelijking met het gemiddelde Nederlandse wagenpark zijn deelauto’s naar verhouding vaker elektrisch.

Diverse gemeenten voeren specifiek deelautobeleid, zo laten de researchers zien aan de hand van cijfers van Greenwheels. De deelauto-aanbieder is actief in ongeveer honderd gemeenten in Nederland. Van deze honderd gemeenten hanteert ruim de helft een specifiek tarief voor deelauto’s. De tarieven variëren van gratis tot ruim 1.800 euro per jaar. Er zit volgens de onderzoekers weinig logica in de grafiek: de tarieven in sommige grote steden zijn heel laag, terwijl ze in kleinere steden heel hoog kunnen zijn.

Bekendheid

Cijfers over de bekendheid met en bereidheid tot autodelen zijn van langer geleden, maar actuelere gegevens bestaan nog niet. Uit onderzoek van TNS-NIPO uit 2014 is 71 procent van de Nederlanders bekend met autodelen en staat 20 procent er voor open. 6 procent kent iemand die aan autodelen doet.

Ook voor een overzicht van de effecten van autodelen op de CO2-uitstoot, grijpen de CROW-KpVV-onderzoekers terug naar langer geleden. In onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving uit 2015 komt naar voren dat autodelers ruim 30 procent minder auto’s bezitten dan voordat ze met autodelen begonnen. De deelauto komt vooral in de plaats van een tweede of derde auto.

Uitstoot

Nadat ze zijn gaan delen, rijden autodelers 1.600 kilometer per jaar minder, blijkt uit het PBL-onderzoek. Dat komt neer op 15 tot 20 procent minder autokilometers. Autodelers stoten door verminderd autobezit en -gebruik per persoon per jaar 175 tot 265 kilo minder CO2 uit. Dat is ongeveer 8 tot 13 procent van de CO2-uitstoot die met autobezit- en gebruik is gemoeid.

Tien jaar geleden begon CROW-KpVV met het bijhouden van het aantal deelauto’s. De monitor is onderdeel van de Green Deal Autodelen, die dit jaar is afgerond. Green Deal Autodelen, het programma dat autodelen de afgelopen drie jaar stimuleerde in Nederland, krijgt een vervolg. De betrokken partijen hebben in een evaluatie met elkaar vastgesteld dat ze veel hebben bereikt, maar nog niet klaar zijn. De huidige doelstelling van de 100.000 deelauto’s is nog niet gehaald en wordt verlengd.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.