EU: Extra rijbewijs nodig voor elektrische personenbus

Europa verleent Nederland geen ontheffing om volledig elektrische personenbusjes met een gewicht van meer dan 3.500 kilo met een B rijbewijs te besturen. Alleen chauffeurs in bezit van een aanvullend D-rijbewijs mogen nu in deze busjes rijden. Dat heeft de Europese Commissie besloten.

In de EU mag iemand die in bezit is van een B-rijbewijs, een voertuig besturen met een maximaal geladen gewicht van 3.500 kilo. Deze grens is voor ondernemers die met een dieselbus personen of goederen vervoeren, veelal voldoende.

Met de aanstaande introductie van volledig elektrische bestel- en personenbussen neemt het ledig gewicht van een busje door de accu’s echter met een paar honderd kilo toe. Hierdoor kom het maximaal geladen gewicht boven de 3.500 kilo uit.

Ontheffing

Om de introductie en het gebruik van elektrische bestelbussen te stimuleren, verleent de Europese Commissie Nederland een ontheffing tot een maximaal geladen gewicht van 4.250 kg voor een periode van vijf jaar. Maar deze ontheffing geldt echter alleen voor goederenvervoer en niet voor personenvervoer.

RAI Vereniging en KNV hebben geen begrip voor dit besluit. Veel vervoerders kunnen zo niet aan hun verplichting voldoen, stellen ze. Vervoerders hun chauffeurs op rijles sturen, is volgens hen ook geen optie. Dat zou betekenen dat het werk van een kleine 15.000 chauffeurs binnen het zorg- en leerlingvervoer abrupt stil komt te liggen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.