Een tankstation. FOTO Taxaco

Nieuwe campagne spoort mensen aan autobanden op te pompen

Mensen aansporen om banden van hun auto elke twee maanden te controleren om spanning en beschadigingen. Dat is het doel van een nieuwe campagne van onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ANWB, Bovag en Milieu Centraal. Zo rijden mensen volgens de partijen veiliger, zuiniger, stiller en schoner.

Er is volgens de partijen nog een wereld te winnen. 60 procent van de Nederlanders rijdt rond met te slap opgepompte banden. De helft van alle Nederlanders checkt zijn of haar bandenspanning minder dan drie keer per jaar, in plaats van de aanbevolen om de twee maanden. 42 procent weet dat bandenspanning het best gemeten kan worden wanneer de banden koud zijn, terwijl 20 procent denkt onterecht dat dit het beste kan als de banden warm zijn.

Vers opgepompte band

Daarom start vandaag de campagne ‘Geef je banden lucht’. Automobilisten worden met onder meer radiospotjes en informatie bij het tankstation gewezen op de voordelen van een vers opgepompte band. Ook worden ze aangemoedigd om de banden van hun auto elke twee maanden te controleren op spanning en beschadigingen. Bij de campagne zijn onder meer betrokken: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, RAI-vereniging, ANWB, BOVAG en Milieu Centraal

De voordelen van een harde band zijn legio, benadrukken de partijen. Rijden alle auto’s met de juiste bandenspanning, dan kan dat zo’n 0,4 Megaton CO2 per jaar aan uitstoot besparen. De juiste spanning zorgt bovendien voor meer grip (kortere remweg en kleinere kans op slip), minder brandstofverbruik en minder slijtage van de band. Dat kan automobilisten al snel 100 euro per jaar opleveren.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.