Snorfiets naar rijbaan FOTO Gemeente Amsterdam

Amsterdamse snorfietsers moeten vanaf 8 april 2019 naar de rijbaan

De datum vanaf wanneer snorfietsers in Amsterdam de rijbaan op moeten, is bekend: 8 april 2019. De bestuurders moeten daar ook een helm dragen. De nieuwe regel geldt voor het gebied binnen de ring A10, op een klein aantal uitzonderingen na. Komende maanden treft de gemeente de benodigde voorbereidingen op straat.

Sinds 1 juli dit jaar is het voor gemeenten mogelijk om snorfietser op de rijbaan te laten rijden. Amsterdam wilde dat zo snel mogelijk invoeren. Het aantal snorfietsers in de stad is de afgelopen jaren sterk toegenomen: van 8.000 in 2007 naar 35.000 in 2018. Bovendien is het aantal snorfietsongevallen groot.

Om te zorgen voor een soepele overgang voor alle weggebruikers, worden verkeersborden geplaatst en komen er tijdelijke wegmarkeringen. Binnenkort ontvangen alle snorfietsers in Amsterdam en de omliggende gemeenten een brief over de maatregel. In het voorjaar volgt een grote voorlichtingscampagne voor snorfietsers en voor ander wegverkeer. Ook komt er een voorlichtingsprogramma op Amsterdamse scholen.

Boete

De eerste twee maanden na invoering worden verkeersregelaars ingezet om snorfietsers te informeren en op weg te helpen. Direct na invoering start de gemeente een monitoring- en evaluatieonderzoek. Hierin zal onder meer gekeken worden naar de drukte, snelheid, hinder, reacties van overig verkeer, de veiligheid van snorfietsers en de interactie tussen de verkeersdeelnemers. Voor het rijden zonder helm of rijden op fietspaden waar dat niet is toegestaan, geldt een boete van 95 euro.

Afgelopen zomer hebben bijna 4700 mensen een zienswijze ingediend over de plannen van de gemeente. Het gaat zowel om Amsterdammers als niet-Amsterdammers, particulieren en organisaties, en voorstanders en tegenstanders. In de zienswijzen zijn volgens de gemeente geen nieuwe argumenten aangedragen die leidden tot grote wijzigingen in de eerder gepubliceerde plannen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Amsterdamse snorfietsers moeten vanaf 8 april 2019 naar de rijbaan”

niels peereboom|28.12.18|19:47

Ha ha , Mark,

Over de grens kom je ├╝berhaupt bijna geen fietspaden tegen, kan je lekker op de provinciale wegen rijden met auto’s die 90 reden in Frankrijk.
Dit is nu 80, maar reken maar dat je dan graag verlichting op je fiets wilt hebben en dat je je dan aan verkeersregels wilt houden.(anders ben je dood)
Gelukkig mag ik Amsterdam niet in met mijn Citta die 25 gaat.

Mark Hunting|20.12.18|12:55

Eindelijk! Dat maar veel gemeenten mogen volgen. En veel liever nog, dat de idiote categorie “snorfiets” maar snel wordt opgeheven. Want het zijn meestal gewoon bromfietsen met op papier een snelheidsbeperking, waar in de praktijk de snelheidsbeperking af is gehaald. Om over de gezondheidsaspecten van deze fijnstofkanonnen nog maar te zwijgen.

Zodra je de grens over bent kom je (bijna) geen scooters meer tegen op het fietspad. Dat geeft te denken, voor fietsland Nederland.

Remko Zeven|20.12.18|12:41

De boete van 95 euro is weer eens zeer punitief, lees potsierlijk (uiteraard met uitzondering van de helm)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.