Een elektrische step van Bird. FOTO BIRD

‘Elektrische step stimuleren belangrijk voor bereikbaarheid’

Elektrische steps zijn voor gebruikers een waardevolle aanvulling op het mobiliteitsaanbod. Het nieuwe vervoersmiddel zal waarschijnlijk dan ook steeds vaker te zien zijn op straat. Om steden bereikbaar te houden, is het volgens adviseur Rianne Boot van belang dat de overheid het gebruik ervan stimuleert en volledig toestaat. Boot is adviseur mobiliteitsbeleid bij de gemeente Utrecht en presenteerde onlangs een paper op het CVS-congres.

In Barcelona raakte Boot overtuigd van de potentie van de elektrische step, schrijf ze. Afgelopen zomer verbleef ze vier weken in de Spaanse stad. Daar werkte ze mee aan het ontwikkelen van een fietsstrategie van het bestuursorgaan van de regio Catalonië.

“Tijdens het fietsen door Barcelona kijk ik mijn ogen uit”, noteert ze. “Het is niet te missen: overal zoeven de ‘patinetes’ ofwel elektrische steps je voorbij.”

Voor dat succes zijn meerdere verklaringen, ontdekte ze. De stad heeft een van de hoogste dichtheden van Europa. Alle bestemmingen zijn dichtbij. Dat maakt het makkelijk om je te voet te verplaatsen. Ze wijst op cijfers waaruit blijkt dat Barcelonezen 45 procent van hun interne verplaatsingen op hun schoenen afleggen. Een deel wil dit volgens haar sneller doen en gebruikt een step.

Compacter en lichter

Maar er zijn, stelt ze, nog meer redenen voor de populariteit van het vervoersmiddel. Een elektrische step is “enorm betaalbaar” en ziet er “relatief cool uit”. Hij is “handig in het voor- en natransport”. In vergelijking met een vouwfiets is hij “compacter en lichter” en is hij “gemakkelijker in te klappen”. Bovendien vraagt een vouwfiets “weinig lichamelijke inspanning.”

Haar ervaringen roepen bij haar de vraag op wat de potentie van deze tweewieler is in Nederland. En die is hoog. Om te beginnen zijn Nederlandse steden compact, en zou een step de afstanden tot voorzieningen goed kunnen overbruggen. Het is een ideaal vervoersmiddel in het voor- en natransport bij het openbaar vervoer of een parkeervoorziening.

Door zijn “compactheid en lichte gewicht” kan hij huidige en potentiële gebruikers van een vouwfiets aanspreken. En door de lagere prijs kan hij interessant zijn voor de doelgroep die een elektrische fiets te duur vindt en toch maar korte afstanden aflegt.

Negatieve ontwikkeling

Hier brengt ze tegenin dat de fiets een sterke positie heeft en een hoop voordelen biedt. Een fiets hoef niet niet per se te verzekeren, in tegenstelling tot een elektrische step.

Nadeel aan de elektrische step is verder dat lang niet alle soorten zijn toegestaan – dat is alleen het geval als ‘ie is aangewezen als bijzondere bromfiets. Verder geldt er een minimumleeftijd van 16 jaar.

Zouden bestaande fietsers overstappen naar de step, dan zou dat bovendien “weinig meerwaarde” bieden, voorziet Boot. En zouden mensen loopafstanden met de step gaan afleggen, dan kan dat een “negatieve ontwikkeling” zijn.

Tegelijk, zegt ze, biedt het vervoersmiddel mogelijk een oplossing voor de groei van het aantal fietsparkeerplekken bij stations. Alleen al in de directe omgeving van station Utrecht Centraal worden tot 2020 in totaal 22.300 fietsparkeerplekken gerealiseerd, beschrijft Boot. En zelfs dit aantal voldoet niet volgens haar. Een step neemt veel minder ruimte in.

Meerwaarde

De fiets heeft nu een grote rol in het voor- en natransport, maar ook dat kan veranderen, voorziet Boot. Buslijnen worden steeds vaker gebundeld en gestrekt. Voor- en natransport wordt dan nog belangrijker en een elektrische step kan een deel van de oplossing bieden. Zeker als hij ook makkelijk mee kan in de bus.

Een grote groep reizigers is enthousiast te maken voor de gemotoriseerde tweewieler. Ze beschrijft verschillende doelgroepen op basis van de zogenoemde reisstijltest. Dat is een enquête onder reizigers die gemaakt is door Goedopweg, een samenwerkingsverband van wegbeheerders in de regio Utrecht.

“Voor het segment dat nu al veel met het OV reist, zoals de ‘autoverlanger’ en de ‘OV-gebruiker’ kan de elektrische step in het voor- en natransport een kans bieden”, schrijft Boot. “Voor de ‘fanatieke autogebruiker’ kan de elektrische step in het natransport vanaf parkeren op afstand en P+R meerwaarde hebben.

Bewegen

De ‘imagoreiziger’ is op zoek naar onderstreping van zijn persoonlijkheid en imago. Voor hen kan het belangrijk zijn om gezien te worden als ‘early adopter.’ De ‘gemotiveerder reiziger’ laat mogelijk de elektrische step links laten liggen, omdat hij het belangrijk vindt om te bewegen.”

Maakt Boot de balans op, dan is ze positief. “Er zijn voldoende redenen aan te wijzen waarom de elektrische step voor gebruikers een waardevolle aanvulling in het mobiliteitsaanbod is. Het lijkt dan ook waarschijnlijk dat we de elektrische step, tenzij we deze ontwikkeling gericht tegenhouden, steeds vaker gaan tegenkomen.” Ook merkt ze op dat het, om steden bereikbaar te houden, “van belang is dat de overheid het gebruik ervan toestaat en stimuleert.”

Verommeling

Dat vraagt wel beleidskaders, stelt Boot. Zeker bij een snelle groei van free floating deelsteps komen vergelijkbare uitdagingen als bij deelfietsen kijken. Onder meer verrommeling van de openbare ruimte en problemen met handhaving. Het moet wat haar betreft duidelijk zijn welke overheden welke rol hebben. Ook zijn data en monitoring “van groot belang” om meer grip te krijgen.

Samenwerking met marktpartijen behoort ook tot de mogelijkheden. Onder meer door samen pilots op te straten of door de markt uit te dagen om slimme oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld voor het stallen van steps in fietsenstallingen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.