Klimaatakkoord: subsidie van 6.000 euro voor elektrische auto

Er komt een aanschafsubsidie van 6.000 euro voor elektrische auto’s. Dat is een van de maatregelen uit het concept-Klimaatakkoord dat eind december is gepresenteerd. Elektrische personenauto’s moeten concurrerend worden rond het jaar 2025. Ook wordt de komende tien jaar de laadinfrastructuur verder uitgerold.

Doel van het Klimaatakkoord is de uitstoot van CO2 in 2030 met 49 procent te verminderen ten opzichte van 1990. In 2050 moet de uitstoot met 95 procent zijn afgenomen. De plannen op het gebied van mobiliteit zijn samengesteld door de Mobiliteitstafel, bestaande uit afgevaardigden van onder meer Bovag, ANWB, Rai en TLN.  De prioriteit ligt op elektrificeren en de inzet van hernieuwbare brandstoffen.

De maatregelen van de Mobiliteitstafel moeten invulling geven aan de doelstelling uit het regeerakkoord, om in 2030 alle nieuwe personenauto’s emissieloos te laten zijn. Wordt dit doel bereikt, dan betekent dat er 2 miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden in 2030. Daar zijn wel 1,8 miljoen laadpunten voor nodig.

BPM en aanschafsubsidie

Voor particuliere uitstootvrije auto’s komt een aanschafsubsidie die begint met 6.000 euro per auto in 2021 en daalt naar 2.200 euro in 2030. Deze aanschafsubsidie is beschikbaar voor nieuw verkochte auto’s tot een maximum van 60.000 euro.

Emissieloze auto’s blijven vrijgesteld van het betalen van de BPM tot en met 2024. Vanaf 2025 betalen zij een vaste voet van 350 euro per auto. Deze auto’s blijven tot 2025 ook vrijgesteld van het betalen van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 2025 moet een oplopend percentage van de MRB worden betaald, beginnend bij 25 procent in 2025 tot 45 procent in 2030.

Voor zakelijke emissieloze auto’s wordt over een maximum van 50.000 euro van de catalogusprijs (voor batterij-elektrisch) een verlaagde bijtelling gehanteerd. De verlaagde bijtelling begint bij 8 procent in 2021 en stijgt van 10 procent in 2023 en 2024 door naar 20 procent in 2030.

Accijns diesel en benzine verhoogd

Om het rijden op fossiele brandstoffen te ontmoedigen, worden vanaf 2020 de accijnzen op benzine en diesel met 1 cent verhoogd. In 2023 zullen de accijnzen op diesel opnieuw met 1 cent worden verhoogd.

Lees hier alle plannen op het gebied van Mobiliteit uit het Klimaatakkoord.

Auteur: Nadine Kieboom

1 reactie op “Klimaatakkoord: subsidie van 6.000 euro voor elektrische auto”

Johan Suijker|10.01.19|11:02

Tesla’s en andere dure elektrische auto’s worden massaal in het buitenland gedumpt als de eigenaar er hier na vijf jaar geen belastingvoordeel meer voor krijgt. De vele miljoenen aan subsidie die de overheid geeft om het Nederlandse wagenpark te vergroenen, hebben dus maar beperkt effect.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Klimaatakkoord: subsidie van 6.000 euro voor elektrische auto - VerkeersNet

Klimaatakkoord: subsidie van 6.000 euro voor elektrische auto

Er komt een aanschafsubsidie van 6.000 euro voor elektrische auto’s. Dat is een van de maatregelen uit het concept-Klimaatakkoord dat eind december is gepresenteerd. Elektrische personenauto’s moeten concurrerend worden rond het jaar 2025. Ook wordt de komende tien jaar de laadinfrastructuur verder uitgerold.

Doel van het Klimaatakkoord is de uitstoot van CO2 in 2030 met 49 procent te verminderen ten opzichte van 1990. In 2050 moet de uitstoot met 95 procent zijn afgenomen. De plannen op het gebied van mobiliteit zijn samengesteld door de Mobiliteitstafel, bestaande uit afgevaardigden van onder meer Bovag, ANWB, Rai en TLN.  De prioriteit ligt op elektrificeren en de inzet van hernieuwbare brandstoffen.

De maatregelen van de Mobiliteitstafel moeten invulling geven aan de doelstelling uit het regeerakkoord, om in 2030 alle nieuwe personenauto’s emissieloos te laten zijn. Wordt dit doel bereikt, dan betekent dat er 2 miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden in 2030. Daar zijn wel 1,8 miljoen laadpunten voor nodig.

BPM en aanschafsubsidie

Voor particuliere uitstootvrije auto’s komt een aanschafsubsidie die begint met 6.000 euro per auto in 2021 en daalt naar 2.200 euro in 2030. Deze aanschafsubsidie is beschikbaar voor nieuw verkochte auto’s tot een maximum van 60.000 euro.

Emissieloze auto’s blijven vrijgesteld van het betalen van de BPM tot en met 2024. Vanaf 2025 betalen zij een vaste voet van 350 euro per auto. Deze auto’s blijven tot 2025 ook vrijgesteld van het betalen van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 2025 moet een oplopend percentage van de MRB worden betaald, beginnend bij 25 procent in 2025 tot 45 procent in 2030.

Voor zakelijke emissieloze auto’s wordt over een maximum van 50.000 euro van de catalogusprijs (voor batterij-elektrisch) een verlaagde bijtelling gehanteerd. De verlaagde bijtelling begint bij 8 procent in 2021 en stijgt van 10 procent in 2023 en 2024 door naar 20 procent in 2030.

Accijns diesel en benzine verhoogd

Om het rijden op fossiele brandstoffen te ontmoedigen, worden vanaf 2020 de accijnzen op benzine en diesel met 1 cent verhoogd. In 2023 zullen de accijnzen op diesel opnieuw met 1 cent worden verhoogd.

Lees hier alle plannen op het gebied van Mobiliteit uit het Klimaatakkoord.

Auteur: Nadine Kieboom

1 reactie op “Klimaatakkoord: subsidie van 6.000 euro voor elektrische auto”

Johan Suijker|10.01.19|11:02

Tesla’s en andere dure elektrische auto’s worden massaal in het buitenland gedumpt als de eigenaar er hier na vijf jaar geen belastingvoordeel meer voor krijgt. De vele miljoenen aan subsidie die de overheid geeft om het Nederlandse wagenpark te vergroenen, hebben dus maar beperkt effect.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.