Een bus laadt op. FOTO Joulz

‘Uitstootvrije busvloot Utrecht in 2030 gaan we halen’

In 2030 zijn alle bussen in Utrecht zero emissie. Die doelstelling gaan de betrokken partijen in de Domstad zeker halen. Dat zegt Alex Hofstede van Joulz, die als elektrotechnisch specialist betrokken is bij het project. Er ligt een harde deadline voor al het OV-busvervoer om in 2030 volledig emissievrij te rijden. En dat is een aardige klus, want in heel Nederland gaat het in totaal om ongeveer vijfduizend bussen. 

Sinds vorig jaar rijden er in Utrecht elektrische bussen van Qbuzz. Zij rijden op lijn 1, die dwars door de Utrechtse binnenstad gaat. De ingebruikname van de e-voertuigen is bedoeld om de uitstoot te verminderen, maar ook om elektrisch rijden in praktijk te testen.

Nieuwe manier van laden

Inmiddels is meer dan een jaar verstreken en is duidelijk geworden dat de elektrische bussen prima functioneren. Bij het project is een nieuwe manier van laden getest, waarvan de initiatiefnemers verwachten dat het een belangrijke rol gaat spelen in het opladen van de accu’s van elektrische bussen.

Tekst loopt door onder foto

Een bus van Qbuzz laad op in Utrecht. FOTO Joulz

Joulz was verantwoordelijk voor de gridverbinding die het opladen van de elektrische bussen mogelijk maakt. ‘Elke bus rijdt dagelijks zo’n 250 à 300 kilometer. Met de huidige batterijcapaciteit zijn dat nog te veel kilometers voor één batterij. Daarom moesten we naast de oplaadplekken in het depot ook tussentijdse laadpunten realiseren, waar de bus kan worden opgeladen als hij onderweg is.’

Pantograaf

Op het eindpunt van de betreffende lijn (Vechtse Banen) staan de voertuigen een aantal minuten stil om bij te laden. Dat gaat volledig automatisch. De chauffeur maakt met één druk op de knop verbinding met de laadinstallatie. Deze installatie heeft een pantograaf, die vanuit de laadpaal naar beneden komt en de voertuigen in enkele minuten van stroom kan voorzien.

‘De busbestuurder hoeft verder niets te doen en kan rustig een kop koffie gaan drinken. Met een ingebouwde online monitoringstool kan de centrale zien waar een bus is, hoe hard hij rijdt en welk vermogen hij verbruikt. Dat is cruciaal om uitval te voorkomen.’

Vertraging

Het opladen halverwege de rit is zodanig ingericht dat wanneer de bus vertraging heeft, hij nog steeds tijd heeft om de accu bij te vullen. Hierdoor komt de punctualiteit in het tweede deel van de dienst nooit in gevaar. ‘Dat moet ook wel. Want een lege accu betekent dat je niet verder kunt rijden.’

Tekst loopt door onder foto

Een bus van Qbuzz laadt op. FOTO Joulz

Voor het opladen van de elektrische bussen moest flink wat werk verzet worden. ‘Locaties kiezen voor het bijladen, aansluitingen aanvragen bij de netbeheerder, infrastructuur aanleggen voor de laadpalen. Heien, kabels leggen, laders plaatsen: het was veel werk en Joulz regelde het, vertelt Han van der Wal. Hij was als manager wagenpark en facilitair van Qbuzz verantwoordelijk voor de elektrificatie van de buslijn.

Uitdaging

Belangrijkste uitdaging bij dit project was volgens Hofstede niet zozeer technisch van aard, maar zat meer in de diversiteit aan projectpartners, met ieder hun eigen specialisatie.’ De afstemming en communicatie is van wezenlijk belang om zo’n integraal project met het gewenste resultaat te realiseren. We hebben zowel in de voorbereidingsfase als bij de uitvoering de regierol op ons genomen, met een tijdige realisatie als resultaat.’

Hofstede verwacht dan ook dat een verdere uitrol naar andere lijnen binnen de mogelijkheden ligt. En wel in een dusdanig tempo dat het eerder geformuleerde doel om in 2030 een volledig elektrische vloot te hebben, zal worden behaald.

Tom van Gurp/Flux Energie

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.