Staatssecretaris spreekt tijdens RailTech over internationaal treinreizen

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) spreekt tijdens RailTech Europe op 27 maart over over internationaal treinreizen. Ze gaat in op het belang en de stappen die gezet moeten worden om dit te bevorderen. Het is een thema dat de bewindsvrouw nauw aan het hart ligt. De lezing is vrij toegankelijk.

Hoewel het aantal internationale treinreizigers in de afgelopen jaren is toegenomen, gaat dit volgens Van Veldhoven van nog niet snel genoeg. Het vliegtuig blijft, zeker voor dichtbij gelegen bestemmingen, voor veel mensen aantrekkelijk. Een versnelling is nodig, stelt ze, onder meer om de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt met verschillende overheden, spoorondernemingen en andere belanghebbenden samen om de snelheid en frequentie van diverse internationale spoortrajecten verder te verbeteren voor de reiziger. Daardoor zijn er in de afgelopen jaren al diverse stappen gemaakt in het verbeteren van het kort grensoverschrijdend spoorvervoer, zoals de komst van de snelle verbindingen met Londen en Parijs en de regionale verbindingen tussen Arnhem-Düsseldorf, Hengelo-Bielefeld en Groningen-Bremen (Wunderline). Het ministerie ziet de regionale verbindingen met name als vervanger van de auto.

Niet gemakkelijk

Voor de lange en snellere grensoverschrijdende verbindingen kunnen reizigers de hogesnelheidstreinen Thalys naar België en Parijs of de ICE met bestemmingen in Duitsland en Zwitserland nemen. Volgens staatssecretaris Van Veldhoven kunnen juist deze verbindingen ervoor zorgen dat reizigers de trein boven het vliegtuig verkiezen. Dat geldt ook voor de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn die nu nog zes uur duurt. “Het realiseren van korte en lange internationale verbindingen is niet gemakkelijk mede door de vele betrokken partijen en technieken over de landsgrenzen heen. De situatie is op sommige verbindingen dan ook niet ideaal, denk aan frequentie en snelheid.”

Het ministerie werkt de komende jaren met overheden in het buitenland en de internationale spoorsector samen aan het optimaliseren van verschillende grensoverschrijdende verbindingen. Daarbij gaat het om het sneller maken van de verbindingen en het verhogen van de frequentie maar ook in het verbeteren van de diverse ticketsystemen.

Persoonlijke ambitie

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft vorig jaar in opdracht van het ministerie van IenW een onderzoek gedaan naar 20 luchthavens bij 13 steden binnen een straal van 800 kilometer van Amsterdam om te kijken of deze vervangen kunnen worden door een railverbinding.

Uit deze studie blijkt dat Londen, Parijs, Frankfurt, Du?sseldorf en Brussel in aanmerking komen voor een internationale spoorverbinding. Op basis van dit onderzoek heeft staatssecretaris Van Veldhoven als persoonlijke ambitie gesteld om de komende jaren twee miljoen vliegreizen door treinreizen te vervangen. Dit staat gelijk aan 11 procent van het aantal reizen naar de 13 belangrijkste bestemmingen binnen de 800 kilometer van Amsterdam.

Na Van Veldhovens presentatie vindt er een debat plaats over Internationaal Treinreizen met onder anderen Jacco van der Tak, directeur stakeholder- en Concessiemanagement van NS, en Arriën Kruyt, bestuurslid van de European Passengers Federation

Bagage

Van der Tak stelt dat de trein voor de reiziger de logische keuze moet worden ‘voor het verbinden van steden en regio’s in Europa tot 700 kilometer’. “Dit moet duurzaam, zorgeloos en comfortabel gebeuren. Dat is niet van de een op andere dag gerealiseerd, maar is meer dan de moeite waard hier hard samen aan te werken!”

Naast verduurzaming zijn er nog tal van andere voordelen aan het reizen per spoor, vult Arriën Kruyt aan. “Het reizen met een internationale trein is ontspannend. Een treinreiziger ontmoet geen files op de weg en op de stations zijn geen veiligheidscontroles. Een trein biedt alle ruimte om te werken of te lezen en je mag zoveel bagage meenemen als je wilt.”

Van Veldhoven spreekt woensdag 27 maart tijdens RailTech ook over energiezuinig rijden op het Spoor. Daarbij vertelt ze over de speerpunten van het ministerie op het gebied van duurzaamheid.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven geeft tijdens RailTech Europe op 27 maart om 9.00 uur een presentatie op het congres over Energiezuinig rijden op het Spoor. Na een wandeling over de beursvloer geeft ze om 10.00 uur in de Arena in hal 1 haar visie over internationaal treinreizen.

Na haar presentatie vindt er een debat plaats over Internationaal Treinreizen met onder anderen Jacco van der Tak en Arriën Kruyt, als onderdeel van het uitgebreide workshopprogramma van RailTech Europe.

Beide presentaties van de staatssecretaris zijn vrij toegankelijk. U kunt zich voor deze onderdelen registreren door op de volgende pagina te filteren op woensdag 27 maart, de bijeenkomsten te selecteren en op ‘Bijwonen’ te klikken: https://events.railtech.com/europe2019/workshops/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is adjunct-hoofdredacteur van de ProMedia-vakbladen en is redacteur bij de titel SpoorPro.nl

2 reacties op “Staatssecretaris spreekt tijdens RailTech over internationaal treinreizen”

Pat Rick|15.03.19|17:24

Metro zal A’dam verbinden met de voorsteden en een echte metropool maken. Volgens een goed en realistisch artikel dat staat op de website van de Belgisch-Nederlandstalige nationale omroep VRT.be is het alleen zinvol om HSL te laten rijden tussen de metropolen: “Wat als… we allemaal de trein zouden nemen in plaats van het vliegtuig?” van 7 maart.

De auteur wijst ook op de capaciteitsproblematiek van het spoor: trein is dan een alternatief als er ook capaciteit is.

Pat Rick|15.03.19|17:22

Realisme daalt in bij de staatssecretaris, want nu zijn er nog maar een paar steden geschikt om vluchten te vervangen, waarvan de meeste al een HSL-spoorverbinding hebben met AMS. Om deze uit te bouwen moet Schiphol een metro krijgen. De Schipholtunnel zit al tegen zijn max en je kunt HSL-reizigers niet vragen om overstappen op de stoptrein op Zuid

Metro tussen Hoofddorp, A’dam, Zaanstad zal ook veel CO2 lokaal besparen, ook omdat het aantal files op de A4, A5, A7/A8, A10 fel zal verminderen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.