Een deelstep van Bird. FOTO Bird

Breda experimenteert als eerste met elektrische deelsteps van Bird

Bird wil elektrische deelsteps gaan aanbieden in Breda. Beide partijen gaan minister Cora van Nieuwenhuizen vragen akkoord te gaan met een experiment van zes maanden. Dat hebben ze dinsdag gezamenlijk aangekondigd. Als er toestemming komt, is Breda eerste stad in Nederland waar de Amerikaanse mobiliteitsaanbieder actief wordt.

Breda en Bird willen actief samenwerken met onderwijsinstellingen in Breda, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de RDW en de SWOV. “Dit experiment kan het ministerie helpen bij het opstellen van het definitieve toelatingskader voor innovatieve voertuigen”, zegt Jonatan de Boer, general manager Benelux van Bird in een verklaring. “En gemeenten helpt het ook een goed regulerend kader op te stellen. Wij stellen daarom graag onze data, kennis en inzichten beschikbaar aan lokale en nationale overheden en onderwijsinstellingen.”

Alternatief

Doel van de proef is om bewoners en bezoekers van de Brabantse stad een laagdrempelige vorm van mobiliteit te bieden zodat zij zich snel, gemakkelijk en schoon kunnen verplaatsen. “Samen met Bird zetten we weer een stap richting schoon, laagdrempelig en gedeeld vervoer”, stelt bereikbaarheids-wethouder Boaz Adank. De Boer vult aan: “Bird wil samen met Breda laten zien wat elektrische deelsteps in Nederland kunnen bijdragen aan het verminderen van files, parkeerproblemen en luchtvervuiling. Een uitstekend alternatief voor korte autoritten en een stuk goedkoper dan een taxi.”

Bird is wereldwijd al actief in meer dan 120 steden, waaronder Antwerpen, Parijs, Warschau en Madrid. Via de Bird-app kunnen gebruikers snel een elektrische step vinden en huren. Een rit starten kost één euro, en de gebruiker betaalt daarna een bedrag per minuut.

Overlast beperkt

Het concept werkt goed, onderstreept Bird, verwijzend naar enkele eigen onderzoeksresultaten. In Europese steden als Parijs, Antwerpen en Wenen is een gemiddelde Bird-rit zo’n 2 kilometer. Inmiddels gebruiken honderdduizenden mensen al regelmatig de deelsteps van Bird. Ruim 30 procent van alle ritten start of eindigt bij een OV-halte en meer dan 70 procent van de gebruikers geeft aan minder met de auto te reizen door de komst van deelsteps in hun stad.

De overlast voor de stad is beperkt, benadrukken de Amerikanen. Het bedrijf start in iedere stad met een kleine vloot en breidt alleen uit als de deelsteps goed gebruikt worden. Op deze manier staan ze niet ergens lang stil. Iedere avond worden de Bird-steps van straat gehaald om te worden opgeladen en onderhouden, om de volgende ochtend voor 7 uur ‘s ochtends weer op de straat te worden gezet. Verder rijden er overdag medewerkers van Bird rond die zorgen dat de steps op de juiste plek staan en veilig te berijden zijn.

Lees ook:

‘Elektrische step stimuleren belangrijk voor bereikbaarheid’

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Breda experimenteert als eerste met elektrische deelsteps van Bird”

Edwin Engelbregt|17.04.19|15:55

Leuk, nu nog de rest van de PLEV’s (Personal light electric vehicles) gedogen!

Dennis Van Den Bos|17.04.19|12:51

Ik was afgelopen 3 weken in San Diego en San Fran waar deze steps ook al het straatbeeld domineren. In principe is het een heel mooi concept. Helaas dat sommige gebruikers het niet de moeite waard vinden deze steps op een veilige manier op straat en het trottoir te parkeren. Dan heb ik het nog niet eens over de verkeersveiligheid gehad wat te wensen over liet. Heel wat “near misses” gezien!

https://www.theguardian.com/us-news/2018/dec/28/scooters-california-oakland-los-angeles-bird-lime

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Breda experimenteert als eerste met elektrische deelsteps van Bird - VerkeersNet
Een deelstep van Bird. FOTO Bird

Breda experimenteert als eerste met elektrische deelsteps van Bird

Bird wil elektrische deelsteps gaan aanbieden in Breda. Beide partijen gaan minister Cora van Nieuwenhuizen vragen akkoord te gaan met een experiment van zes maanden. Dat hebben ze dinsdag gezamenlijk aangekondigd. Als er toestemming komt, is Breda eerste stad in Nederland waar de Amerikaanse mobiliteitsaanbieder actief wordt.

Breda en Bird willen actief samenwerken met onderwijsinstellingen in Breda, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de RDW en de SWOV. “Dit experiment kan het ministerie helpen bij het opstellen van het definitieve toelatingskader voor innovatieve voertuigen”, zegt Jonatan de Boer, general manager Benelux van Bird in een verklaring. “En gemeenten helpt het ook een goed regulerend kader op te stellen. Wij stellen daarom graag onze data, kennis en inzichten beschikbaar aan lokale en nationale overheden en onderwijsinstellingen.”

Alternatief

Doel van de proef is om bewoners en bezoekers van de Brabantse stad een laagdrempelige vorm van mobiliteit te bieden zodat zij zich snel, gemakkelijk en schoon kunnen verplaatsen. “Samen met Bird zetten we weer een stap richting schoon, laagdrempelig en gedeeld vervoer”, stelt bereikbaarheids-wethouder Boaz Adank. De Boer vult aan: “Bird wil samen met Breda laten zien wat elektrische deelsteps in Nederland kunnen bijdragen aan het verminderen van files, parkeerproblemen en luchtvervuiling. Een uitstekend alternatief voor korte autoritten en een stuk goedkoper dan een taxi.”

Bird is wereldwijd al actief in meer dan 120 steden, waaronder Antwerpen, Parijs, Warschau en Madrid. Via de Bird-app kunnen gebruikers snel een elektrische step vinden en huren. Een rit starten kost één euro, en de gebruiker betaalt daarna een bedrag per minuut.

Overlast beperkt

Het concept werkt goed, onderstreept Bird, verwijzend naar enkele eigen onderzoeksresultaten. In Europese steden als Parijs, Antwerpen en Wenen is een gemiddelde Bird-rit zo’n 2 kilometer. Inmiddels gebruiken honderdduizenden mensen al regelmatig de deelsteps van Bird. Ruim 30 procent van alle ritten start of eindigt bij een OV-halte en meer dan 70 procent van de gebruikers geeft aan minder met de auto te reizen door de komst van deelsteps in hun stad.

De overlast voor de stad is beperkt, benadrukken de Amerikanen. Het bedrijf start in iedere stad met een kleine vloot en breidt alleen uit als de deelsteps goed gebruikt worden. Op deze manier staan ze niet ergens lang stil. Iedere avond worden de Bird-steps van straat gehaald om te worden opgeladen en onderhouden, om de volgende ochtend voor 7 uur ‘s ochtends weer op de straat te worden gezet. Verder rijden er overdag medewerkers van Bird rond die zorgen dat de steps op de juiste plek staan en veilig te berijden zijn.

Lees ook:

‘Elektrische step stimuleren belangrijk voor bereikbaarheid’

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Breda experimenteert als eerste met elektrische deelsteps van Bird”

Edwin Engelbregt|17.04.19|15:55

Leuk, nu nog de rest van de PLEV’s (Personal light electric vehicles) gedogen!

Dennis Van Den Bos|17.04.19|12:51

Ik was afgelopen 3 weken in San Diego en San Fran waar deze steps ook al het straatbeeld domineren. In principe is het een heel mooi concept. Helaas dat sommige gebruikers het niet de moeite waard vinden deze steps op een veilige manier op straat en het trottoir te parkeren. Dan heb ik het nog niet eens over de verkeersveiligheid gehad wat te wensen over liet. Heel wat “near misses” gezien!

https://www.theguardian.com/us-news/2018/dec/28/scooters-california-oakland-los-angeles-bird-lime

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.