Duurzame N470 FOTO Provincie Zuid-Holland

N470 straks duurzaamste weg van Nederland

Het moet de duurzaamste weg van Nederland worden, de N470, de provinciale weg die de A4 bij Delft via de A13 verbindt met de A12 bij Zoetermeer. Eind deze maand gaat de schop in de grond. Het groot onderhoud en het beheer van de weg wordt de komende twaalf jaar ‘CO2-negatief’ uitgevoerd. Dat betekent dat bij de wegvernieuwing meer CO2 gecompenseerd wordt dan dat er vrijkomt. De N211 tussen Westland en Den Haag werd vorig jaar al onder handen genomen en CO2–negatief opgeleverd. Samen met de N470 moet de weg een ‘vliegwiel vormen voor verduurzaming.’

De volledige 17 kilometer van de N470 wordt onder handen genomen. De provinciale weg krijgt nieuw asfalt en een nieuwe inrichting die de veiligheid en doorstroming moet verbeteren. Maar dat is niet het enige. De provincie Zuid-Holland schreef acht duurzame maatregelen voor. Aannemer Boskalis voegde daar innovaties en duurzame materiaalkeuzes aan toe, waarmee het groot onderhoud en het beheer van de weg de komende twaalf jaar ‘CO2-negatief’ wordt uitgevoerd. Er wordt bij de wegvernieuwing dus meer CO2 gecompenseerd dan dat er vrijkomt. Daarmee is de N470 na oplevering begin 2020 de meest duurzame weg van Nederland, stelt de provincie.

Een van de innovaties is de ‘Energy Wall’ bij Delfgauw: een geluidsscherm dat ook energie opwekt met geïntegreerde zonnepanelen en micro-windturbines. Een bijzonderheid is dat de opgewekte energie wordt geleverd aan een gelijkstroomnetwerk langs de openbare weg. Doordat de stroom direct lokaal gebruikt kan worden, treedt er minder verlies op bij transport en omzetting van en naar wisselstroom. Overdag wordt deze energie opgeslagen in een batterij naast de weg. De Energy Wall levert daarmee efficiënt stroom voor de openbare verlichting en verkeerslichten langs de weg.

Doorstroming bevorderen

Een andere nieuwigheid is ‘Imflow’. Dit adaptief verkeersmanagementsysteem moet de doorstroming op de weg bevorderen. Zo hoeven auto’s minder te remmen en op te trekken, wat de CO2-uitstoot naar beneden moet brengen. Ook het rolweerstandverlagend asfalt verlaagt de CO2-uitstoot van auto’s en daarmee ook het brandstofverbruik. Ingenieursbureau Tauw begeleidt het traject, waarbij bewoners en bedrijven al vroeg in het ontwerpproces werden betrokken.

Met het Klimaatakkoord in de hand wil Zuid-Holland stapsgewijs alle wegen en vaarwegen in de provincie te verduurzamen. De N211 tussen Westland en Den Haag werd vorig jaar al onder handen genomen en CO2 –negatief opgeleverd. Samen met de N470 vormt de weg ‘een vliegwiel voor verduurzaming’, is het idee. In deze projecten wil Zuid-Holland de lat net iets hoger leggen dan gangbaar in de markt, waardoor aannemers en leveranciers uitgedaagd zijn te innoveren, samen te werken en hun creativiteit te gebruiken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.