Laadpaal ANWB

Bijna 500 slimme laadpunten naar 21 gemeenten

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt 5 miljoen euro uit om gemeenten te subsidiëren bij de aanleg van slimme laadpalen. Met het geld komen in 21 Nederlandse gemeenten door heel Nederland laadpleinen met in totaal 472 slimme laadpunten. De eerste slimme laadpleinen zijn in 2020 klaar voor gebruik.

Met slimme laadpalen kunnen elektrische voertuigen elektriciteit terugleveren aan het stroomnet. Dat heet vehicle-to-grid. De aan de laadpaal gekoppelde auto slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op. Vervolgens wordt op piekmomenten de stroom teruggeleverd. Door de auto als buffer te gebruiken, kan groene stroom efficiënter worden ingezet en wordt het elektriciteitsnet ontlast, is het idee.

Toestemming

Alle elektrische auto’s kunnen laden aan de slimme laadpalen. Voor een aantal automodellen, zoals de Nissan Leaf en de Renault Zoe, is het nu al mogelijk om groene stroom op te slaan en elektriciteit terug te leveren aan het net.

Om te voorkomen dat elektrische auto’s onverwacht leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig ‘slechts’ een deel van de accucapaciteit beschikbaar voor teruglevering aan het elektriciteitsnet. De eigenaar geeft hier toestemming voor en bepaalt zelf hoeveel elektriciteit van de auto gebruikt mag worden.

Beloning

Op de nieuwe laadpleinen komen op termijn ook extra toepassingen voor de consument, zoals de mogelijkheid om geld te verdienen met een elektrische auto. Gebruikers die hun elektrische auto beschikbaar stellen wanneer er veel vraag naar energie is, kunnen namelijk een beloning krijgen.

In de gemeente Utrecht verschijnen in totaal twintig nieuwe pleinen. De laadpleinen zijn essentieel om de groei in de vraag naar laadpunten de komende jaren aan te kunnen, zegt Wethouder Victor Everhardt (D66, milieu). “Naar schatting rijden er in Utrecht 12.000 elektrische auto’s rond in 2020. Om deze auto’s allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1600 laadpunten nodig.”

Lees ook:

‘Mensen beseffen niet half hoeveel ze besparen met elektrisch rijden’

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.