Eerste levering op elektrische bakfiets FOTO CB

Vragen bij zero emissie-zone voor vrachtwagens

Dat gemeentes verschillende eisen stellen aan milieuzones is lastig, merkt Arjan de Jong, manager groepage en vervoer bij CB in Culemborg. Hij is dan ook blij dat de regels geharmoniseerd worden. Vragen heeft hij nog wel over hoe gemeentes straks omgaan met de mogelijkheid om zero emissie-zones in te stellen.

Een lappendeken, verwarrend, onduidelijk. De Jong erkent de omschrijving van de huidige type milieuzones in Nederland. In de ene gemeente geldt de Euroklasse als ondergrens, in de andere gemeente weer een ander Euroklasse. In weer een andere gemeente wordt de leeftijdsgrens van een auto aangehouden. Hij hoort het regelmatig van ‘de jongens op de weg’.

“Laat duidelijk zijn: we kunnen echt wel voorkomen dat de verkeerde vrachtwagen op de verkeerde plek komt”, zegt hij. “Probleem is vooral dat informatie over nieuwe milieuzones ons vaak helemaal niet bereikt. En het kost bovendien tijd om de nieuwe regels toe te passen. En gelukkig werken wij veel met vaste chauffeurs en vaste ritten.”

Groene zone

Dat het kabinet de regels per 2020 wil harmoniseren, stemt De Jong tevreden. “Ik ben er blij mee, ook met de kleurstelling. Een groen en een paars bord zegt straks in principe voldoende.”

Gemeentes blijven in eerste instantie de mogelijkheid houden om alleen vrachtwagens met emissieklasse 4 en hoger toe te laten – de groene zone. Maar in 2022 volgt een nieuwe mogelijkheid: begrenzing bij emissieklasse 6 en hoger – de paarse zone. De optie van de groene zone vervalt dan.

Vanaf 2025 kunnen gemeentes bovendien een zero-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s instellen. Bedrijfs- en vrachtwagens mogen zo’n zone alleen inrijden als zij geen broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes uitstoten.

HVO

Bij die zero-emissiezone is volgens hem nog niet alles duidelijk. “Vooropgesteld: ik ben blij dat er concrete jaartallen genoemd worden. Voertuigfabrikanten kunnen vooruit en wij kunnen onze investeringen plannen. Maar ik vraag me wel af: wat bedoelen ze exact met zero emissie? Mag je wagen écht alleen op elektriciteit of waterstof rijden? Of is een Euro-6 motor op een alternatieve brandstof zoals de biodiesel HVO – waar we nu mee rijden – ook goed?”

Een Euro-6 motor is al zoveel schoner dan een Euro-3 motor, schetst hij. Deze nieuwste motor stoot in vergelijking met het oudere exemplaar 95 procent minder stikstofdioxide, 96 procent minder fijnstof en 97 procent minder koolstofmono-oxide uit.

Voldoende dekking

Het is een relevante vraag, benadrukt hij. “Vandaag de dag zijn er nog geen zwaardere vrachtwagens die enkel op waterstof of elektriciteit rijden. Dus moet het op de komende jaren aankomen. Daarnaast: de eerste modellen die nu op de markt komen, kosten behoorlijk veel.”

Hier ligt een flinke uitdaging volgens hem. Laat staan dat gemeentes straks massaal een zero emissie-zone instellen. “Gaat het om de drie of vijf grootste steden dan lukt het wel. Maar gaat straks 50 procent om, dan hebben we echt een uitdaging. En dat is niet het enige: de laadinfrastructuur zich blijven ontwikkelen om voldoende dekking te krijgen.”

Zuiniger rijden

De duurzaamheidsomslag maken staat hoog op de agenda bij CB. “Onze doelstelling is: 40 procent minder CO2 en 80 procent minder fijnstof uitstoten binnen vijf jaar. Dat realiseren we door het logistieke proces slimmer in te richten, alternatieve brandstoffen te gebruiken, nieuwe technieken in te zetten en chauffeurs nog zuiniger te laten rijden. Op die vier vlakken voeren we pilots uit en bij succes voeren we het meteen in. Onze samenwerking met andere vervoerders en elektrische binnenstadsdistributie zijn daar goede voorbeelden van.”

Het mes snijdt hier aan twee kanten, ervaart hij. “Ik geloof heel erg in CO2-reductie en ik vind dat wij als transporteurs daar ons steentje aan moeten bijdragen. Sterker nog: duurzaamheid en rendement gaan hand in hand.”

Meer weten over dit onderwerp? Arjan de Jong is een van de sprekers op de VerkeersNet Academy over milieuzones. Klik hier voor meer informatie over deze bijeenkomst.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.