‘Begin 2020 meer duidelijkheid over zero emissie-zones’

Begin volgend jaar komt er meer duidelijkheid over welke gemeentes waar zero emissie-zones voor vrachtverkeer gaan instellen. Dat zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) donderdag tijdens een commissievergadering. Ze sprak over ‘dertig tot veertig’ van zulke zones.

“Ik merk dat sector veel behoefte heeft aan strakkere planning”, vroeg Wytske de Pater-Postma (CDA) aan de staatssecretaris. Waar en wanneer is het. Zodat bedrijven deze toch grote investeringen beter kunnen plannen.”

Vanaf 2025 kunnen gemeentes bovendien een zero-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s instellen. Bedrijfs- en vrachtwagens mogen zo’n zone alleen inrijden als zij geen broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes uitstoten. Deze regels zijn onderdeel van een groter pakket maatregelen rond milieuzones.

Van Veldhoven reageerde dat ze de vraag van de sector ‘heel goed’ begreep en dat er ‘voor de sector een subsidieregeling is’. Maar ze bleef verder algemeen over het termijn. Pas na aandringen van De Pater werd ze toch concreter. “We zijn in gesprek met gemeentes. Begin volgend jaar zou er duidelijkheid over zou moeten zijn.” Eerder in het debat had Van Veldhoven al duidelijk gemaakt dat er ‘dertig tot veertig zero emissie zones gaan komen.’

Te weinig aanbod

Branchevereniging TLN is blij dat er een datum genoemd wordt. “Dit is goed nieuws. De transportsector vraagt al een tijd om duidelijkheid wat betreft die zones. Transportondernemers weten begin volgend jaar wat de grenzen worden van de uitstootvrije-zones in de gemeenten waar zij met hun vrachtauto’s moeten zijn.”

Begin 2020 mag er dan wel duidelijk worden waar die zones komen, Roy van Aalst (PVV) twijfelt of er wel genoeg elektrische vrachtwagens zijn. De staatssecretaris reageerde, zo leek het, luchtig. “Er zijn elektrische vrachtwagens, elektrische bestelwagens, elektrische fietsen – allerlei opties om vervoer te verduurzamen.”

Dat antwoord stelde Van Aalst niet tevreden. “Laten we realistisch zijn: er is te weinig aanbod – qua actieradius en qua prijs. We moeten niet doen of we morgen allemaal in een elektrische vrachtwagen kunnen rijden. Dat is onrealistisch.”

Alternatieven

Van Veldhoven legde uit dat er ‘heel veel partijen’ betrokken zijn bij het bedenken en doorvoeren van de maatregelen. Waarmee ze wilde zeggen dat zo echt wel een goed beeld ontstaat over wat wanneer mogelijk is. Maar mocht ‘de wereld er heel anders uit blijken te zien’ dan wil ze best kijken naar alternatieven.

Maar zo ver is het nog niet, benadrukte ze: de datum 2025 staat voorlopig. “Dat is de ambitie die we gezamenlijk hebben neergezet. Er zijn middelen. Hier gaan we voor.”

De invoering van zero-emissiezones in 2025 is een van de thema’s die behandeld worden tijdens de VerkeersNet Academy ‘Een beter milieu begint bij je zone’. Bekijk het programma hier.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.