Asfalteren Boskalis BEELD Provincie Zuid-Holland

N470 proeftuin: markt mag duurzame innovaties in praktijk testen

De provincie Zuid-Holland en aannemer Boskalis nodigen bedrijven uit hun innovaties aan te melden voor toepassing in of aan de N470, de provinciale weg die de A4 bij Delft via de A13 verbindt met de A12 bij Zoetermeer. Dit moet, door allerlei innovaties, de duurzaamste weg van Nederland worden.

Boskalis is komende twaalf jaar verantwoordelijk voor het groot onderhoud en beheer van de N-weg. De provincie gaf de aannemer vooraf een duidelijke eis mee: minimaal alle CO2 die is uitgestoten tijdens de realisatiefase moet over twaalf jaar zijn gecompenseerd.

Boskalis doet daar zelfs nog een stapje bovenop. De onderneming wil de weg in zeven jaar energieneutraal maken. En ‘garandeert’ dat het, in de jaren daarna, door allerlei duurzame innovaties, 164 procent van de CO2-uitstoot compenseert.

Proeftuin

Een van de innovaties is de ‘Energy Wall’ bij Delfgauw: een geluidsscherm dat ook energie opwekt met geïntegreerde zonnepanelen en micro-windturbines. Een andere nieuwigheid is ‘Imflow’. Dit adaptief verkeersmanagementsysteem moet de doorstroming op de weg bevorderen. Zo hoeven auto’s minder te remmen en op te trekken, wat de CO2-uitstoot naar beneden moet brengen. Rolweerstandverlagend asfalt, om nog een voorbeeld te noemen, verlaagt de CO2-uitstoot van auto’s en daarmee ook het brandstofverbruik.

Voor de zomer ging de schop in de grond, inmiddels nadert het project z’n voltooiing. Begin 2020 wordt de weg, zoals het er nu uitziet, opgeleverd en is het ‘de meest duurzame weg van Nederland’. Maar dat moet hij, zo is natuurlijk de bedoeling, wel blijven. Provincie Zuid-Holland en aannemer Boskalis nodigen bedrijven uit hun innovaties aan te melden voor toepassing in of aan de N470. Ze willen maatregelen waar ze nu nog geen weet van hebben, maar die wel heel effectief zijn, graag uitproberen. De N-weg is volgens hen een mooie proeftuin.

Schaalbaar

De opdracht is breed uitgezet. Allerlei acties die de impact van de weg op de omgeving beperken, komen in aanmerking. Je kunt denken aan maatregelen die geluid verminderen, fijnstof of stikstof afvangen, energie opwekken of juist besparen. Aangezien de weg nu net grondig gerenoveerd wordt, zal het voornamelijk gaan om maatregelen langs de weg of die samenhangen met beheer en onderhoud.

De inschrijving is voor zowel start-ups met een innovatief idee als voor bedrijven die de toepasbaarheid van de innovatie in de praktijk willen aantonen. Belangrijk is dat de vernieuwingen schaalbaar zijn. Deelnemers maken kans hun innovatie terug te zien in of aan de N470 tussen Delft en Zoetermeer.

Vliegwiel

Dinsdag 15 januari is er in Den Haag een bijeenkomst hierover. Voor vragen en aanmelden kunnen geïnteresseerden contact opnemen met Boskalis. Aanmelden kan tot en met 30 november.

De bedoeling is dat meer wegen op deze manier onderhouden gaan worden. De N211 tussen Westland en Den Haag werd vorig jaar al onder handen genomen en CO2–negatief opgeleverd. Samen met de N470 moet de weg een ‘vliegwiel vormen voor verduurzaming’ van het wegennet.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.