Ways2go nieuwe publiekscampagne in Randstad voor slimmer reizen

Jarenlang hielpen Filedier en Ga3.0 werkgevers, werknemers en bewoners in Rotterdam en Den Haag om de auto tijdens de spits te laten staan. Vanaf nu neemt Ways2go het stokje over. Deze campagne richt zich nog steeds primair op mensen anders en slimmer te laten reizen. Maar in de campagne is ook aandacht voor mobiliteit in relatie tot duurzaamheid, ruimte in de stad en iedereen mee laten doen.

Ways2go is een initiatief van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland en De Verkeersonderneming, twee samenwerkingsverbanden die als doel hebben de bereikbaarheid in de regio’s Rotterdam en Den Haag te bevorderen.

In de publiekscampagne is gekozen voor animatie met vier karakters met ieder een eigen stijl van reizen. Zij moeten werkgevers, werknemers en bewoners verleiden en stimuleren om gebruik te maken van alternatieven die bij hen passen.

Besparen

Zo gebruikt het personage Emma apps om slim te reizen en houdt zij van deelvervoer en nieuwe diensten. Otto daarentegen is wat behoudend en gehecht aan zijn auto. Nora gaat graag op de fiets en Daan gaat regelmatig met het OV.

De MaaS-meter is een app in de publiekscampagne Ways2go die mensen inzicht geeft in hun reizen en de kosten die daarmee verbonden zijn. Mensen geven volgens de initiatiefnemers van de campagne gemiddeld per maand 497 euro uit aan mobiliteit. Dit is volgens hen lang niet bij iedereen bekend omdat er veel zogenoemde verborgen kosten zijn, zoals afschrijving van de auto en belasting. Mensen kunnen gemiddeld 148 per maand besparen op hun mobiliteit als zij slimmer c.q. anders reizen, stellen zij.

Spitsmijdingen

Ways2go is de opvolger en vervanger van twee andere campagnes: Ga3.0 in Haaglanden en Rijnland en het Filedier in Rotterdam en omgeving. Beide campagnes lopen inmiddels ruim vijf jaar en zijn volgens de betrokken partijen aan vervanging toe. Daarbij is het volgens hen goed om voor de gehele regio één campagne uit te rollen omdat mensen vaak wonen in de ene regio maar werken in de andere.

Alles bij elkaar hebben de campagnes en de verschillende acties van (logistieke) werkgevers, werknemers en overheden bijgedragen aan circa 30.000 spitsmijdingen per dag in de afgelopen vier jaar.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.