Pakketjes retourneren via reizigers. BEELD Hytchers

Onderweg naar werk of afspraak een pakketje van een ander retourneren

De vele busjes van postbodes of koeriers die webshopbestellingen mee terugnemen, zijn verleden tijd als het aan de Belgische kledingwinkel JBC ligt. Sinds kort kunnen reizigers die op weg zijn naar werk of een andere afspraak andermans pakketten meenemen en afleveren. De belofte: minder uitstoot en minder verkeersongevallen.

Online shoppen en je pakje thuis laten leveren is erg makkelijk, maar niet echt ecologisch verantwoord. Zeker niet als je de vele retourzendingen erbij optelt. Dat gegeven zette JBC ertoe vanaf dit jaar samen te gaan werken het Belgische Hytchers voor zijn retourpakketjes.

Inzamelpunt

Hytchers is een start-up die pakjes levert en retourneert volgens het ‘crowdsourcing’-principe. Via een app kunnen particulieren pakjes ophalen en inleveren op plekken die op hun vaste reisroutes liggen. In ruil hiervoor ontvangen ze waardepunten die ze bij de partners van Hytchers kunnen inwisselen voor aankoopbonnen.

Wie iets wil retourneren, hoeft dat slechts aan te kondigen op het Hytchers platform, een label op de doos te plakken en het af te geven in één van de 110 centrale inzamelpunten. Vervolgens vindt het pakje via een ingenieus deelsysteem een reiziger.

Compenseren

Deze automobilist heeft zijn bestemming aangegeven in de Hytchers-app, waarna hij of zij het voorstel krijgt om bepaalde pakjes te leveren in een inzamelpunt dichterbij de eindbestemming van het pakje. De JBC-klant geniet intussen van een ‘waterdichte tracking’ voor zijn pakje. Hij of zij kan op een kaart de vooruitgang van de retour opvolgen, tot en met de terugbetaling.

Resultaat: er hoeft geen extra postbode of koerier ingeschakeld te worden om een pakje te retourneren, want de reiziger legt sowieso zijn vaste route af. Het resultaat: minder bestelbusjes, dat betekent minder (vracht)verkeer en minder CO2-uitstoot. Volgens onderzoek in opdracht van Hytchers scheelt dat wel 88 procent. Bovendien compenseert Hytchers de CO2-uitstoot van zijn gebruikers volledig door ‘klimaatvriendelijke projecten’ te financieren in Kenia, China en Oeganda.

Identificatie en verzekering

Hytchers is sinds 2017 actief met zijn deelsysteem voor kleine pakjes. Vandaag de dag zit het bedrijf uit Luik al aan een community van 10.000 gebruikers. Samen hebben zij ruim 40.000 leveringen gedaan voor meer dan 120 e-commerce-bedrijven.

De inzamelpunten van Hytchers zijn centraal gelegen, met lange openingsuren en een ruime parkeerplaats. De gemiddelde levertijd is één à twee dagen, met een maximum van vier dagen. Hytchers garandeert dat de pakjes veilig aankomen door voorafgaande identificatie van zijn leden, een afgesloten verzekering per pakje en een strikte opvolging met traceercodes. Momenteel werkt JBC met 110 inzamelpunten, maar uitbreidingen in 2020 zijn zeker niet uitgesloten.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.