Verlichting as a Service Noord-Brabant BEELD Dura Vermeer

Verlichting op de N279 past zich aan met drukte of slecht weer

De verlichting op de N279 tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel kan sinds kort worden aangepast aan de weers- en verkeersomstandigheden. De lichten zijn bovendien niet meer in handen van de provincie, maar van Dura Vermeer en Hoeflake Infratechniek, die de weg ook aanlegden.

“De verlichting wordt geregeld op basis van weer en verkeer”, zegt Bernard Smit, innovatiemanager bij Dura Vermeer. “Dat doen we door data te gebruiken uit auto’s die hier rijden en data die we van het KNMI krijgen. De verlichting brandt alleen op volle sterkte als het nodig is voor de verkeersveiligheid. Dit levert niet alleen energiebesparing en minder lichtvervuiling op; de verlichting hoeft ook minder snel vervangen te worden. En dat is weer gunstig voor de restwaarde.”

Samenwerken

De ruim vierhonderd lichtmasten langs zeventien kilometer op de N279 zijn bovendien geen eigendom van de provincie Noord-Brabant meer, wat gebruikelijk is. Ze zijn in handen van Dura Vermeer en Hoeflake Infratechniek, die de weg ook aanlegden. Samen onderzoeken zij, onder de naam LUMI-US, vier seizoenen lang wat de voordelen zijn. De provincie neemt, als eerste in Nederland, deel aan deze pilot met ‘Verlichting-as-a-service’.

Gedeputeerde Christophe van der Maat is er erg over te spreken. “Het voorstel voor deze pilot kwam als geroepen. De provincie heeft zo’n 9.000 lichtpunten staan langs ruim 550 kilometer aan wegen. Verlichting-as-a-service is een goede manier om ervaring op te doen met De Circulaire Weg en andere manieren van samenwerken.”

Elders toegepast

De pilot ‘Verlichting-as-a-service’ is onderdeel van een reeks proefprojecten die Dura Vermeer de komende jaren met verschillende opdrachtgevers gaat uitvoeren in het kader van De Circulaire Weg. Bij gebleken succes wordt het concept mogelijk ook elders in Nederland toegepast.

‘Van bezit naar gebruik’ en dus betalen voor een dienst en niet meer voor een object, is aan een enorme opmars bezig. Niet alleen onder consumenten; steeds vaker zoeken overheid en bedrijfsleven elkaar op. Door de verantwoordelijkheid te verleggen, ontstaat een geheel andere dynamiek en wordt de markt geprikkeld om te vernieuwen en te innoveren, is het idee.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Verlichting op de N279 past zich aan met drukte of slecht weer”

Roelof Veldhuis|06.02.20|13:48

Dit is een service die op de Rijkswegen al sinds september 2014 zou kunnen worden toegepast op de trajecten die onder Schakelbare Verlichting op Afstand (SVOA) vallen. Schakelen gebeurt nu via zeer onbetrouwbare zgn. Astrologische (?) klokken langs de wegkant. Door de SVOA-applicatie IBOR hiervoor in te zetten kan het schakelen worden gedifferentieerd. Overigens is IBOR dezelfde applicatie als het Vlaamse Regie der Wegen voor dit doel gebruikt, deze applicatie heet daar Edison.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.