Paal met sociale module BEELD Elaadnl

Innovatie maakt laadpalen ‘sociaal’ en voorkomt stroomstoringen

Met een technische aanpassing kunnen bestaande laadpalen voor elektrische auto’s ‘sociaal’ gemaakt worden. Bij dreigende lokale overbelasting van het stroomnet ontvangen ze een signaal en vragen ze tijdelijk minder of geen stroom. Zo wordt voorkomen dat een te grote stroomvraag tot stroomstoringen leidt.

Het lab van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL in Arnhem ontwikkelde hiervoor twee verschillende technieken. Deze zijn uitgewerkt tot demonstratieversies. De ene variant werkt decentraal, waarbij de laadpaal via een lokaal mobiel netwerk – gekozen is voor een ‘Long range, low power’ (LoRa) draadloze verbinding – een signaal krijgt om tijdelijk langzamer te laden of het laden te pauzeren.

Dit signaal is afkomstig van de net-transformator in de wijk die de belasting van het lokale net meet. Doordat alle palen in de wijk de laadsnelheid verlagen, vermindert de stroomvraag en wordt overbelasting voorkomen. De auto’s worden weer sneller geladen zodra dit mogelijk is zonder overbelasting te veroorzaken.

Vangnet

In de tweede Proof of Concept staat de communicatie centraal. In dat geval wordt wederom vanuit de net-transformator een signaal gegeven. Dat signaal gaat dan naar de Cloud en die stuurt de laadpalen in de betreffende wijk aan door gebruik te maken van de slimme meter die al in de palen zit. De LED-lichten van de laadpalen die normaal blauw zijn tijdens het laden, zullen in beide gevallen paars kleuren als de Sociale Module actief is.

Nederland loopt volgens ElaadNL internationaal voorop met het onderzoeken en testen van Smart Charging, het slim en duurzaam opladen van elektrische auto’s. Allerlei varianten worden hier op grote of kleine schaal getest. De aansturing met de Sociale Modules is een vorm van Smart Charging. Het bijzondere aan deze technieken is echter dat ze niet dagelijks gebruikt worden, maar alleen bij noodgevallen. De Sociale Modules fungeren dus als een vangnet naast reguliere toepassingen van Smart Charging.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.