Transdev onderzoekt of bussen pakketten mee kunnen nemen op platteland

Transdev Nederland, moederbedrijf van onder meer Connexxion, gaat onderzoeken of hun bussen op het platteland ook pakketten mee kunnen nemen. Dat bevestigt het bedrijf na afloop van het MaaS Congres, waar topman Pier Eringa sprak over het bereikbaar houden van landelijk gebied. In steden MaaS van de grond krijgen is een ‘makkie’, maar in landelijke gebieden is maar weinig aanbod en rijden bussen tegelijk halfleeg rond, zegt hij. Samenwerken met pakketdiensten kan volgens hem het ei van Columbus zijn.

Tijdens het congres, dat georganiseerd werd door VerkeersNet, deelde Eringa ‘out of the box-ideeën’ om landelijke gebieden bereikbaar te houden. Connexxion rijdt onder meer in het landelijke Zeeland en Noord-Holland-Noord. Eringa, nu een half jaar directeur, trapte af met het statement dat hij de publieke dienstverlening graag ‘geloofwaardig’ wil houden. “Of het nu gaat om de IND die zit te prutsen, de UWV die zit te prutsen, Belastingdienst die zit te prutsen… Ik wil niet dat wij als OV bij de prutsclubjes gaan horen.”

LaaS

Dat beeld zou wel kunnen ontstaan, erkent hij. “In stedelijk gebied zitten mensen als haringen in een ton, als sardientjes in een blik. En op het platteland zitten we massief warme lucht te transporteren – want dat is wat we doen in het OV. Dus in druk gebied doen we het niet goed, want daar is het één en al drukte en kunnen mensen niet zitten. En op het platteland verplaatsen we, weliswaar zonder emissie-uitstoot – met elektrische bussen dus – warme lucht. Dat is op de lange duur niet haalbaar. Dat is ook niet geloofwaardig.”

Om die geloofwaardigheid in het OV terug te krijgen, is volgens hem een tweesporen-oplossing nodig. “Volgens mij moet je groot onderscheid maken tussen stad en platteland. En wat mij betreft blijft MaaS MaaS heten in stedelijk gebied. En daar is MaaS eigenlijk een makkie, want je hebt heel veel infrastructuur en aanbod aan openbaar vervoer. En op het platteland zou MaaS eigenlijk LaaS moeten heten: Logistics as a Service.”

Vereenvoudigen

Want hij constateert dat er nog een partij is die het zwaar heeft op het platteland: pakketbezorgers. Ook zij rijden in de regio vaak met halfvolle busjes. Waarom zou je dan niet samenwerken, vraagt hij zich af. Dat kan op twee manieren: een pakketbezorger zou een reiziger af kunnen zetten bij het dichtstbijzijnde treinstation. Maar OV-bussen zouden wat hem betreft ook pakketjes mee kunnen nemen. Voor juridische bezwaren is hij in ieder geval niet bang. Met zulke bindende afspraken kun je een hoop ingewikkeld maken, vindt hij, maar tegelijk ook veel dingen vereenvoudigen.

“We kijken met MaaS naar slimmere vormen van mobiliteit”, verduidelijkt Giancarlo Scaramelli, verantwoordelijk voor innovatie bij het OV-bedrijf na afloop van het congres, als hem gevraagd wordt hoe concreet deze ideeën al zijn. “Het vervoeren van pakketten met onze bussen is daar een voorbeeld van. We gaan dit de komende tijd verder uitwerken en komen er graag op terug als er meer concreet is.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.