Eerste elektrische stoomwals BEELD BAM

Eerste elektrische wals van BAM smaakt naar meer

BAM Infra Nederland heeft ’s werelds eerste elektrische 10-12 ton wals gebouwd en in gebruik genomen. Het gaat om een ouder model, dat aan revisie toe was, en afgelopen anderhalf jaar in de eigen werkplaats is omgebouwd. Deze maand is de uitstootvrije wals voor het eerst ingezet op een project voor de gemeente Almere. Het project smaakt naar meer.

Door de elektrische aandrijving stoot de wals geen CO2 en stikstof uit. Hierdoor is BAM in staat schoner te bouwen. Daarnaast is de wals een stuk stiller dan de huidige walsen.

Waar het lastig is om zwaar materieel te elektrificeren, leent een wals zich daar beter voor, aldus het bouwbedrijf. Een wals hoeft niet keer op keer een zware last te hijsen of continu te graven in een bouwput. Het voertuig heeft alleen energie nodig om te rijden en te sturen, net als een personenauto. De wals is uiteraard wel zwaarder dan een gemiddelde auto, maar hoeft weer geen rijbereik van honderden kilometers te hebben.

Waterstof

Ten opzichte van de oorspronkelijke dieselmotor in deze carrosserie scheelt het zeven liter brandstof per uur, laat BAM weten. Dat is zo’n 73 liter per dag. Met de elektrische wals besparen ze zo’n 236 kilogram CO2 per dag. Op jaarbasis met 180 draaidagen is dat ruim 42.000 kilogram. Op volgeladen accu’s is de wals acht uur inzetbaar. Na drie tot vijf uur laden zijn de accu’s weer helemaal vol. Hierdoor kan BAM de wals dagelijks inzetten.

Er is een groeiende vraag naar duurzame oplossingen. Daarom blijft het niet bij deze elektrische wals. BAM streeft ernaar om op termijn een emissievrije asfaltset te hebben. Voor zwaarder materieel is bijvoorbeeld waterstof ook een mogelijke oplossing.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.