Elektrische fiets BEELD IenW/Paul Voorham

Dit is waarom auto-importeur Louwman de fiets zo belangrijk vindt

Met een strategisch belang in Fietsvoordeelshop neemt Louwman Group weer een stap in de transformatie naar mobiliteitsleverancier, een ontwikkeling waar het bedrijf al enige jaren aan werkt. Hoe ziet de samenwerking eruit? Gaan we fietsen zien in de Louwman-showrooms? Zustervakblad Automobiel Management sprak, nog voor de coronacrisis, met Willem Verschuur en Mark Vriend in de Amersfoortse vestiging van Fietsvoordeelshop.nl.

Mark Vriend (‘net 30 geworden’), directeur van Fietsvoordeelshop, is het ondernemen met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten. “Mijn grootvader begon met de verkoop van fietsen. Op een gegeven moment had hij vijf winkels waarvan mijn vader er begin jaren ‘80 eentje van overnam. Een jaar of tien geleden zag ik het potentieel van online al wel en ben ik me ermee gaan bemoeien. Zo ben ik er ingerold en zeker de afgelopen vier jaar is het hard gegaan.” Om een lang verhaal kort te maken: inmiddels heeft Fietsvoordeelshop zeven vestigingen in het land en is het een van de grootste leveranciers van A-merken waaronder Batavus, Gazelle en Sparta.

Er gaat een groter plan schuil achter de samenwerking met Fietsvoordeelshop, legt Willem Verschuur uit. Hij is verantwoordelijk voor de nieuwe divisie ‘Innovation, Digital & Data’ binnen Louwman Group, waar ook Auto.nl deel van uitmaakt. “Hier draait alles om new mobility. Ik ben verantwoordelijk voor alle partnerships binnen dit mobiliteitsdomein.”

Elektrische fiets

Het is voor Louwman belangrijk om de fiets als onderdeel van mobiliteit aan te bieden, vertelt hij. “Je ziet het ook steeds vaker bij onze klanten, die nadruk op fietsen voor woon-werkverkeer. Dat is zeker met de elektrische fiets een stuk makkelijker geworden. Maar het is niet alleen uit zakelijke overwegingen, ik vind dat we de taak en zelfs de plicht hebben om die verandering gestalte te geven.”

Louwman ging op zoek naar een ‘multimerkenpartner’ en kwam al vrij snel in contact met Fietsvoordeelshop.nl in Heerhugowaard. De kennismaking duurde ongeveer een jaar. “We gaan nooit over één nacht ijs, het is belangrijk dat de bedrijven waarin we participeren echt bij ons passen. Groei mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit. In Fietsvoordeelshop hebben we een familiebedrijf gevonden dat net als wij gedegen en doordacht aan de toekomst wil werken. Samen groeien, expertise delen.”

Louwman-deken

Ook Mark Vriend denkt er zo over. “Louwman is als bedrijf geen keiharde, geldgedreven corporate, maar eveneens een familiebedrijf dat verder kijkt dan een paar jaar. Zo zitten wij er ook in. Het ondernemerschap staat centraal.” De positie van de fietsenwinkel blijft ook gewoon zelfstandig, bevestigt Verschuur. “We leggen er geen Louwman-deken overheen, we vertrouwen op de expertise van Mark en zijn familie.”

De fiets is vaak een deel van de oplossing en de vraag ernaar groeit alleen maar

De win-win zit ‘m volgens Vriend vooral in de gedeelde expertise. “We groeien hard en kunnen leren hoe je daar je organisatie op aanpast. We hebben via het Louwman-netwerk toegang tot bijvoorbeeld de leasemarkt, en Louwman Real Estate kan helpen bij het vinden van huisvesting voor nieuwe winkels. Binnen twee tot drie jaar willen we er zo’n vijftien vestigingen bij voor een landelijk dekkend netwerk.”

Leasefiets

Louwman profiteert op zijn beurt van de expertise van Fietsvoordeelshop om de transitie naar mobiliteitsleverancier verder vorm te geven, vertelt Verschuur. “We hebben een nieuw mobiliteitsmerk, Driven, waarmee we primaire zakelijke doelgroepen bedienen die mobiliteitsvragen hebben. De fiets is daarvan vaak een deel van de oplossing en de vraag ernaar groeit alleen maar. Zo willen leasemaatschappijen naast auto’s fietsen gaan aanbieden, of bijvoorbeeld een pakketdeal van een kleine auto in combinatie met een leasefiets. Dat is in een stroomversnelling gekomen door de nieuwe, gunstige maatregelen voor leasefietsen die op 1 januari is ingegaan en waarmee je maar 7 procent bijtelling betaalt. We kunnen op het gebied van e-commerce zeker van ze leren, iedereen wil ‘hassle free’ shoppen. Dat geldt voor je auto én je leasefiets. Fietsvoordeelshop faciliteert dat voor corporate en leaseklanten, ze zijn er als multimerkenleverancier uiterst goed op voorgesorteerd.”

Voor Fietsvoordeelshop is de zakelijke markt weliswaar nog nieuw, Vriend gelooft erin dat op termijn het grootste gedeelte van de markt via leasefietsen verkocht gaat worden. “Het is ook een aantrekkelijke deal. Voor zes tientjes per maand heb je een prachtige elektrische fiets voor de deur. Het koopgedrag gaat zeker veranderen.”

Showroom

Opportunities delen, daar is het volgens Verschuur om te doen. “We gaan dus geen fietsen verkopen in onze showrooms, die retail is echt een hele andere tak van sport.” “Wat in theorie wel zou kunnen,” vult Vriend aan, “is dat bij de ontwikkeling van een nieuwe Louwman-showroom er ook een fietsenshowroom wordt bijgebouwd. Dan heb je Toyota, Lexus én Fietsvoordeelshop onder één dak.”

MaaS is niet zozeer een technologisch probleem, maar eerder een mentaliteitskwestie

Het fietsverhaal ontrolt zich in combinatie met andere ontwikkelingen, ziet Verschuur. “Bedrijven stimuleren hun medewerkers op de fiets te komen, maar die moeten ook nog wel eens naar een afspraak buiten de deur. Dat kan je dan eigenlijk alleen regelen met een deelauto of met andere flexibele oplossingen, zeker met de huidige parkeernormen. In Amsterdam geldt een norm van 1 parkeerplek per 100 vierkante meter. Met 1.000 vierkante meter en zestig medewerkers heb je tien parkeerplekken. Wil je als aanbieder de mobiliteit van deze mensen garanderen, dan moet je samenwerken met partners.”

MaaS is mentaliteitskwestie

Louwman kan inmiddels via verschillende participaties de combinatie leveren van OV (Driven), deelauto’s (WeGo) en nu dus ook fietsen. Hier komt Mobility as a Service (MaaS) om de hoek kijken. Verschuur: “Er is veel over te doen, maar probeer het maar eens in de praktijk te brengen. We zijn gewoon nog steeds verknocht aan de auto. Wil je mensen een andere vorm van mobiliteit laten gebruiken. dan moet je het ook echt goed en doordacht gaan aanbieden. Anders kom je nooit van het parkeerprobleem af. MaaS is daarmee niet zozeer een technologisch probleem, maar eerder een mentaliteitskwestie.”

Via een participatie in Mobility Invest Group doet Louwman momenteel praktijkervaring op in een MaaS-project met elektrische deelauto’s, deelfietsen en mobiliteitskaarten in Amersfoort en Hengelo. “Het is nog in de pioniersfase. Uiteindelijk willen we natuurlijk naar één platform, één app, waar je je hele mobiliteit kan regelen.”

Complex

Ook in een andere, wat onverwachte hoek komt de samenwerking met Fietsvoordeelshop tot uiting: die van de zorgactiviteiten. “Bij een vestiging van Fietsvoordeelshop kan je nu ook vervoermiddelen kopen die we via Welzorg aanbieden. Mobiliteit voor minder validen is een belangrijk thema, mensen blijven langer thuiswonen.”

Louwman geeft met al deze initiatieven een compleet andere draai aan het begrip autobedrijf dat moet omvormen naar een aanbieder van multimodale mobiliteit. Verschuur: “Complex is het zeker. Maar als het eenvoudig was deed iedereen het al.”

Dit artikel verscheen eerder in het april-nummer van Automobiel Management

Auteur: Michael Van Wijngaarden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.