Elektrische auto van Rijkswaterstaat BEELD IenW, Bas Kijzers

‘Bouw Amsterdamse benzinestations om tot snellaadstations’

Om ervoor te zorgen dat al het verkeer in de Amsterdamse ring uitstootvrij is in 2030, moet er nog wel het nodige gebeuren. Daarom roept D66-raadslid Jan-Bert Vroege het stadsbestuur op om bestaande benzinestations in fases om te bouwen tot elektrische snellaadstations.

Nu al heeft Amsterdam het hoogste percentage elektrische auto’s van heel Nederland. Maar met name de beschikbaarheid en de snelheid van laadpalen en snellaadstations in de stad kan beter, vindt de lokale politicus, die stelt dat we ‘flink aan de bak’ moeten.

“De overgang naar elektrisch rijden vraagt nog behoorlijk wat van onze infrastructuur. Om ervoor te zorgen dat de elektrische auto voor nog meer Amsterdammers een serieus alternatief wordt voor de brandstofauto, is het belangrijk dat Amsterdammers overal dezelfde kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van opladen kunnen verwachten. Een duidelijke aanpak is noodzakelijk.”

Zo snel mogelijk

Op het moment telt Amsterdam ongeveer 55 benzinestations, waarvan er 30 op grond van de gemeente staan. Vroege wil dat de tankgelegenheden die op grond van de gemeente staan de komende jaren in fases omgebouwd worden tot volwaardige snellaadstations. Het liefst ‘zo snel mogelijk.’

Een groot voordeel van ombouwen is, zegt hij, dat er nauwelijks nieuwe locaties gevonden hoeven te worden. Bovendien redeneert hij: als brandstofvoertuigen vanaf 2030 niet meer welkom zijn binnen de ring, worden benzinestations daar ook steeds overbodiger.

Verder vindt de fractie van D66 het belangrijk dat alle aanbieders van snellaadstations de ruimte krijgen. Op die manier hebben alle partijen met interesse ‘een eerlijke kans’ op deze nieuwe snellaadmarkt.

Meer op stapel

Er liggen overigens plannen voor de aanleg van vijftien tot twintig zogenoemde ehubs. Dit zijn plekken waar op wijkniveau elektrische deelvoertuigen en laadinfrastructuur bij elkaar gebracht worden. De uitrol is onderdeel van een groter Europees pilot-project.

Los van dit initiatief staat er meer op stapel. Zo is het de bedoeling dat het Total-tankstation op het Stadionplein op termijn omgebouwd wordt tot Smart Mobility Lab. In plaats van fossiele brandstoffen kun je hier straks terecht voor laden, elektrische deelfietsen en andere mobiliteitsoplossingen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.