Wassende weg stiller en schoner

De eerste metingen naar het effect van de Wassende Weg in Rotterdam geven aan dat het verkeerslawaai met 4 decibel verminderd is. Voor de luchtkwaliteit heeft gemeentewerken een verbetering van 20% gemeten, maar dat kan ook andere oorzaken hebben. Ook de slijtvastheid van het wegdek is goed, zo meldt de gemeente.

Gemeentewerken heeft als proef aan de Westzeedijk in Rotterdam over een lengte van 100 meter een wegdek aangelegd dat bestaat uit een speciaal soort zeer open asfalt beton (zoab). Dit asfalt vangt schadelijke en vervuilende fijnstofdeeltjes op. Onder het wegdek zit een leidingensysteem en een waterreservoir. Regenwater van de daken van een aantal panden langs de Westzeedijk wordt opgevangen in dit waterreservoir en gebruikt om de proefweg op bepaalde momenten schoon te spoelen. Met het water vangt het asfalt ook het fijnstof van de uitlaatgassen op. Het water wordt gezuiverd en daarna hergebruikt.
De pilot met de Wassende Weg is in 2009 van start gegaan. In het najaar van 2009 en het voorjaar en najaar van 2010 zijn metingen gedaan om de effectiviteit van de weg te onderzoeken. Het streven van de proef was om de hoeveelheid fijnstof met minimaal 8% omlaag te brengen en de hoeveelheid verkeerslawaai met 3 decibel te verlagen. Voor geluid is dat ruimschoots gelukt. Door de open structuur van het asfalt is er minder verkeerslawaai. Tijdens de metingen is een vermindering van ruim 4 dB vastgesteld. Ook het resultaat voor fijnstof is goed, maar het bleek echter niet mogelijk om het effect van de Wassende Weg uit andere mogelijke invloedsfactoren te isoleren. De resultaten zijn dus bemoedigend. Gemeentewerken gaat de proef uitbreiden

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Wassende weg stiller en schoner - VerkeersNet

Wassende weg stiller en schoner

De eerste metingen naar het effect van de Wassende Weg in Rotterdam geven aan dat het verkeerslawaai met 4 decibel verminderd is. Voor de luchtkwaliteit heeft gemeentewerken een verbetering van 20% gemeten, maar dat kan ook andere oorzaken hebben. Ook de slijtvastheid van het wegdek is goed, zo meldt de gemeente.

Gemeentewerken heeft als proef aan de Westzeedijk in Rotterdam over een lengte van 100 meter een wegdek aangelegd dat bestaat uit een speciaal soort zeer open asfalt beton (zoab). Dit asfalt vangt schadelijke en vervuilende fijnstofdeeltjes op. Onder het wegdek zit een leidingensysteem en een waterreservoir. Regenwater van de daken van een aantal panden langs de Westzeedijk wordt opgevangen in dit waterreservoir en gebruikt om de proefweg op bepaalde momenten schoon te spoelen. Met het water vangt het asfalt ook het fijnstof van de uitlaatgassen op. Het water wordt gezuiverd en daarna hergebruikt.
De pilot met de Wassende Weg is in 2009 van start gegaan. In het najaar van 2009 en het voorjaar en najaar van 2010 zijn metingen gedaan om de effectiviteit van de weg te onderzoeken. Het streven van de proef was om de hoeveelheid fijnstof met minimaal 8% omlaag te brengen en de hoeveelheid verkeerslawaai met 3 decibel te verlagen. Voor geluid is dat ruimschoots gelukt. Door de open structuur van het asfalt is er minder verkeerslawaai. Tijdens de metingen is een vermindering van ruim 4 dB vastgesteld. Ook het resultaat voor fijnstof is goed, maar het bleek echter niet mogelijk om het effect van de Wassende Weg uit andere mogelijke invloedsfactoren te isoleren. De resultaten zijn dus bemoedigend. Gemeentewerken gaat de proef uitbreiden

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.