Succesvolle proef met stille bevoorrading in Vlaanderen

In negen Belgische steden is een proefproject afgerond voor stille en duurzame bevoorrading van winkels. Er waren zestien supermarktvestigingen bij betrokken. De leveringen gebeurden in de vroege ochtend en in de late avond en daarvoor werd speciaal geluidsarm en duurzaam materiaal ingezet. Het resultaat: een verhoging van de verkeersveiligheid, een lager brandstofverbruik en een daling van de uitstoot van schadelijke stoffen.

De betrokken distributeurs besteedden veel aandacht aan de technische aanpassingen van materieel en infrastructuur. Vrachtwagens kregen extra bekleding en geluiddempende vloeren, de laadkleppen werden aangepast evenals het achteruitrijsignaal. Ook het laad- en losmaterieel en de laad- en losplaatsen werden aangepast. En de bedrijven (Colruyt en Delhaize) zorgden voor een speciale opleiding van chauffeurs en winkelpersoneel om stille leveringen mogelijk te maken.
Het zogenaamde PIEK-pilootproject leverde duidelijke voordelen op voor alle betrokken partijen, aldus het Vlaamse ministerie van Mobiliteit. De omwonenden van de winkels reageerden positief. En zowel bij het aanrijden als het manoeuvreren zijn er minder confrontaties met zwakke weggebruikers en klanten. Dat geeft een lagere kans op verkeersongelukken.
Er is verder een daling van de CO2 uitstoot. Zelfs met een gewone dieseltruck is de daling van CO2 uitstoot significant: een vermindering van 12,6 kg CO2 per 100 km. Met een CNG-vrachtauto kunnen nog hogere reducties behaald worden, zelfs in vergelijking met Euro 6-trucks De uitstoot van stikstofoxiden (NOx, waaronder broeikasgas) daalt dan met 30%, de uitstoot fijnstof (PM10) daalt met 38%. Ook het brandstofverbruik neemt af. Met een dieseltruck kan tot 13% bespaard worden door te rijden buiten de spits.

Er werd ook tijdswinst geboekt en de leveringen verliepen efficiënter. De gemiddelde snelheden over het volledige traject van het distributiecentrum naar het winkelpunt liep op van 50 km/uur overdag, naar 61 km/uur in de ochtend en 67 km/uur in de avond. Door de gerealiseerde tijdswinsten waren er ook minder vrachtwagens nodig. Ook waren er voordelen voor de chauffeurs (minder stress) en het bedrijfsimago verbeterde. Gezien de voordelen op vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid en milieu zal op korte termijn een PIEK 2-vervolgproject worden opgestart.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Succesvolle proef met stille bevoorrading in Vlaanderen - VerkeersNet

Succesvolle proef met stille bevoorrading in Vlaanderen

In negen Belgische steden is een proefproject afgerond voor stille en duurzame bevoorrading van winkels. Er waren zestien supermarktvestigingen bij betrokken. De leveringen gebeurden in de vroege ochtend en in de late avond en daarvoor werd speciaal geluidsarm en duurzaam materiaal ingezet. Het resultaat: een verhoging van de verkeersveiligheid, een lager brandstofverbruik en een daling van de uitstoot van schadelijke stoffen.

De betrokken distributeurs besteedden veel aandacht aan de technische aanpassingen van materieel en infrastructuur. Vrachtwagens kregen extra bekleding en geluiddempende vloeren, de laadkleppen werden aangepast evenals het achteruitrijsignaal. Ook het laad- en losmaterieel en de laad- en losplaatsen werden aangepast. En de bedrijven (Colruyt en Delhaize) zorgden voor een speciale opleiding van chauffeurs en winkelpersoneel om stille leveringen mogelijk te maken.
Het zogenaamde PIEK-pilootproject leverde duidelijke voordelen op voor alle betrokken partijen, aldus het Vlaamse ministerie van Mobiliteit. De omwonenden van de winkels reageerden positief. En zowel bij het aanrijden als het manoeuvreren zijn er minder confrontaties met zwakke weggebruikers en klanten. Dat geeft een lagere kans op verkeersongelukken.
Er is verder een daling van de CO2 uitstoot. Zelfs met een gewone dieseltruck is de daling van CO2 uitstoot significant: een vermindering van 12,6 kg CO2 per 100 km. Met een CNG-vrachtauto kunnen nog hogere reducties behaald worden, zelfs in vergelijking met Euro 6-trucks De uitstoot van stikstofoxiden (NOx, waaronder broeikasgas) daalt dan met 30%, de uitstoot fijnstof (PM10) daalt met 38%. Ook het brandstofverbruik neemt af. Met een dieseltruck kan tot 13% bespaard worden door te rijden buiten de spits.

Er werd ook tijdswinst geboekt en de leveringen verliepen efficiënter. De gemiddelde snelheden over het volledige traject van het distributiecentrum naar het winkelpunt liep op van 50 km/uur overdag, naar 61 km/uur in de ochtend en 67 km/uur in de avond. Door de gerealiseerde tijdswinsten waren er ook minder vrachtwagens nodig. Ook waren er voordelen voor de chauffeurs (minder stress) en het bedrijfsimago verbeterde. Gezien de voordelen op vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid en milieu zal op korte termijn een PIEK 2-vervolgproject worden opgestart.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.