Atsma zet premie op schone taxi en bestelauto

Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) komt met een subsidieregeling voor schone bestelauto’s en taxi’s, om de luchtvervuiling in de steden te verminderen. Atsma verwacht met de regeling de doorbraak van elektrisch rijden onder taxi-, koeriers- en distributiebedrijven te bevorderen.
Voor de subsidieregeling is € 25 miljoen beschikbaar uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Atsma wil dit geld doelgericht inzetten voor ondernemers die over hun wagenpark geen BPM (aanschafbelasting) hoeven te betalen. Zij zijn daardoor niet gevoelig voor de bestaande fiscale differentiatie tussen meer en minder schone voertuigen, zoals de BPM-korting voor Euro-6 dieselauto’s en de BPM-vrijstelling voor auto’s met een lage CO2-uitstoot. Juist deze beroepsrijders, die veel kilometers maken in de binnensteden, kunnen straks een subsidie krijgen wanneer ze kiezen voor de schoonst mogelijke opties. De subsidie komt beschikbaar voor alle bestelauto’s en taxi’s die schoner zijn dan de zogenaamde Euro5-norm voor diesel. Concreet gaat het dan om auto’s met dieselmotoren die al aan de Euro-6 voldoen, om motoren die (af fabriek) aardgas of lpg verstoken, om plug-in hybrides met een uitstoot van minder dan 50 gram C02 per kilometer, of volledig elektrisch aangedreven voertuigen. De verwachting is dat de subsidiemaatregel vooral de grote steden zal bereiken, om dat 4 grote stadsgemeenten een eigen subsidie zullen toevoegen aan de rijksregeling. Bovendien zijn elektrische en aardgasauto’s door hun actieradius vooral geschikt in omgevingen waar relatief veel korte ritten worden gemaakt en waar voldoende laadpalen en aardgaspompstations aanwezig zijn.
De subsidieregeling moet nog aan de Europese Commissie worden voorgelegd, maar maakt daar een goede kans omdat ze niet op één bepaald auto- of brandstoftype gericht is, maar openstaat voor diverse opties.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Atsma zet premie op schone taxi en bestelauto - VerkeersNet

Atsma zet premie op schone taxi en bestelauto

Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) komt met een subsidieregeling voor schone bestelauto’s en taxi’s, om de luchtvervuiling in de steden te verminderen. Atsma verwacht met de regeling de doorbraak van elektrisch rijden onder taxi-, koeriers- en distributiebedrijven te bevorderen.
Voor de subsidieregeling is € 25 miljoen beschikbaar uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Atsma wil dit geld doelgericht inzetten voor ondernemers die over hun wagenpark geen BPM (aanschafbelasting) hoeven te betalen. Zij zijn daardoor niet gevoelig voor de bestaande fiscale differentiatie tussen meer en minder schone voertuigen, zoals de BPM-korting voor Euro-6 dieselauto’s en de BPM-vrijstelling voor auto’s met een lage CO2-uitstoot. Juist deze beroepsrijders, die veel kilometers maken in de binnensteden, kunnen straks een subsidie krijgen wanneer ze kiezen voor de schoonst mogelijke opties. De subsidie komt beschikbaar voor alle bestelauto’s en taxi’s die schoner zijn dan de zogenaamde Euro5-norm voor diesel. Concreet gaat het dan om auto’s met dieselmotoren die al aan de Euro-6 voldoen, om motoren die (af fabriek) aardgas of lpg verstoken, om plug-in hybrides met een uitstoot van minder dan 50 gram C02 per kilometer, of volledig elektrisch aangedreven voertuigen. De verwachting is dat de subsidiemaatregel vooral de grote steden zal bereiken, om dat 4 grote stadsgemeenten een eigen subsidie zullen toevoegen aan de rijksregeling. Bovendien zijn elektrische en aardgasauto’s door hun actieradius vooral geschikt in omgevingen waar relatief veel korte ritten worden gemaakt en waar voldoende laadpalen en aardgaspompstations aanwezig zijn.
De subsidieregeling moet nog aan de Europese Commissie worden voorgelegd, maar maakt daar een goede kans omdat ze niet op één bepaald auto- of brandstoftype gericht is, maar openstaat voor diverse opties.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.