Statistieken stichting e-laad laten forse groei elektrisch laden op straat zien

De data die stichting e-laad verzamelt over haar, ondertussen al meer dan tweeduizend, publieke oplaadpunten, laten zien dat het aantal publieke oplaadpunten groeit maar dat ze ook vaker worden gebruikt door steeds meer elektrische auto’s.

Het allereerste publieke oplaadpunt voor elektrische auto’s van stichting e-laad werd in oktober 2009 geopend. Drie jaar later zijn er meer dan tweeduizend publieke oplaadpunten van e-laad verspreid over het land. De statistieken van e-laad geven onder meer het volgende beeld: groei in het aantal geplaatste laadpunten, aantal transacties, aantal gebruikte laadpasjes (indicatie voor aantal e-rijders die gebruik maken van de publieke oplaadpunten van e-laad) en groei in het stroomverbruik. Naast groei in aantallen en stroomverbruik, blijkt uit de data die stichting e-laad verzamelde ook dat de helft van de elektrische autorijders die een pasje heeft om publiek op te kunnen laden de laadpalen van e-laad op vijf of meer plaatsen gebruiken. Slechts elf procent beperkt zich tot een enkele plaats (dorp of stad). De tijdsduur van de transacties (de tijd dat auto’s aangekoppeld zijn) geeft een heel wisselend beeld. Veel auto’s staan minder dan een uur aan de oplaadpaal. Maar in nog veel meer gevallen staat de auto uren aan een oplaadpaal gekoppeld. Verder is te zien dat de pieken in de belasting van het elektriciteitsnet ongeveer op dezelfde tijdstippen zitten als die van de rest van het elektriciteitsgebruik: zo rond het middaguur en na 18.00 uur, aan het begin van de avond.
De belasting van het elektriciteitsnet door een elektrische auto is te vergelijken met die van een huishouden. Een gezin met een elektrische auto zorgt zo voor een verdubbeling van het stroomverbruik (per huishouden) en daarmee van de piekbelasting op het net. Dat betekent dat als Nederland massaal elektrisch gaat rijden het elektriciteitsnet op een aantal plekken zwaar zal worden belast tijdens piekuren, aldus de stichting e-laad. Daarom zouden elektrische auto’s elektronisch gestuurd slim moeten gaan laden tijdens uren dat het netwerk minder is belast.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.