Gelderland legt sleuven aan tegen verkeerslawaai

geluidhinderDe provincie Gelderland gaat proeven doen met sleuven langs de weg tegen verkeerslawaai. Eerder al leverde een proef in de omgeving van Enschede een geluidsreductie van twee tot drie decibel op.
Het gaat om een zogenaamde diffractor, ontwikkeld door vakgroep Structurele Dynamica en Akoestiek van de Universiteit Twente. Dat is een betonnen constructie met daarin holtes die naast het wegdek lopen. De verschillen in geluidsdruk boven de holtes buigen geluidsgolven schuin naar boven af, zo luidt de technische verklaring van het fenomeen. Volgens de ontwikkelaars werkt dat het best voor geluiden die dicht bij het wegdek ontstaan, met name het rolgeluid van banden. Omdat het rijgeluid onder een hoek van zo’n dertig graden omhoog gaat, is deze methode vooral geschikt langs 80 en 120 km/h wegen, waar huizen niet al te dicht op de weg staan. De geluidsreductie neemt bovendien toe naarmate auto’s harder rijden, omdat band-weglawaai bij hogere snelheden steeds dominanter wordt. Dat maakt het effect van een diffractor in bijvoorbeeld de bebouwde kom minder groot.
In de omgeving van Enschede werd vorig jaar een proef uitgevoerd met de diffractor. Dat leverde een geluidsreductie van twee tot drie decibel op. Belangrijk voor de verdere ontwikkeling van de diffractor is een pilot die later dit jaar plaatsvindt bij Hummelo. Daar gaat de aanleg van een nieuwe rondweg van start, waarin ook een diffractor wordt aangebracht.
Ook binnen Rijkswaterstaat is er belangstelling voor de diffractor en wordt de pilot bij Hummelo op de voet gevolgd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gelderland legt sleuven aan tegen verkeerslawaai - VerkeersNet

Gelderland legt sleuven aan tegen verkeerslawaai

geluidhinderDe provincie Gelderland gaat proeven doen met sleuven langs de weg tegen verkeerslawaai. Eerder al leverde een proef in de omgeving van Enschede een geluidsreductie van twee tot drie decibel op.
Het gaat om een zogenaamde diffractor, ontwikkeld door vakgroep Structurele Dynamica en Akoestiek van de Universiteit Twente. Dat is een betonnen constructie met daarin holtes die naast het wegdek lopen. De verschillen in geluidsdruk boven de holtes buigen geluidsgolven schuin naar boven af, zo luidt de technische verklaring van het fenomeen. Volgens de ontwikkelaars werkt dat het best voor geluiden die dicht bij het wegdek ontstaan, met name het rolgeluid van banden. Omdat het rijgeluid onder een hoek van zo’n dertig graden omhoog gaat, is deze methode vooral geschikt langs 80 en 120 km/h wegen, waar huizen niet al te dicht op de weg staan. De geluidsreductie neemt bovendien toe naarmate auto’s harder rijden, omdat band-weglawaai bij hogere snelheden steeds dominanter wordt. Dat maakt het effect van een diffractor in bijvoorbeeld de bebouwde kom minder groot.
In de omgeving van Enschede werd vorig jaar een proef uitgevoerd met de diffractor. Dat leverde een geluidsreductie van twee tot drie decibel op. Belangrijk voor de verdere ontwikkeling van de diffractor is een pilot die later dit jaar plaatsvindt bij Hummelo. Daar gaat de aanleg van een nieuwe rondweg van start, waarin ook een diffractor wordt aangebracht.
Ook binnen Rijkswaterstaat is er belangstelling voor de diffractor en wordt de pilot bij Hummelo op de voet gevolgd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.