Succesvolle proef met draadloos laden voor elektrische voertuigen

inductiefladenDraadloos laden voor elektrische voertuigen is technisch haalbaar, praktisch toepasbaar en veilig. Dat concludeert Flanders’ DRIVE, een organisatie waarin Belgische onderzoekinstituten, industrie en overheid de mogelijkheden van inductief laden hebben onderzocht voor auto’s en bussen.

Draadloos laden blijkt perfect haalbaar en kan zowel stilstaand als rijdend veilig en efficiënt, aldus de onderzoekers. Draadloos laden met een inductief systeem is bijna even efficiënt als laden met een kabel. De efficiëntie van de laadsystemen gebruikt in het onderzoek ligt gemiddeld boven 90%, en dit zowel voor stilstaand laden als voor rijdend laden tot 70 km/uur. Bovendien slaagde men er in om het magnetisch veld te beheersen dat ontstaat bij draadloos laden waardoor de veiligheid niet in het geding komt.
Een inductief systeem om elektrische voertuigen draadloos te laden bestaat uit 2 delen. Eén deel bevindt zich onderaan het voertuig. Het andere deel bevindt zich in het wegdek of in de vloer van een laadplaats. Wanneer beide delen boven elkaar geplaatst zijn wordt het voertuig draadloos geladen. Voor het onderzoek werden enerzijds systemen voor draadloos laden geïntegreerd in een auto en een bus en anderzijds in een laadplaats bij Flanders’ DRIVE en in het wegdek van een stuk van de N769 in Lommel dat dienst deed als testbaan.
In het onderzoek gebruikte men een systeem dat een elektrische auto in 7 uur laadt, geschikt voor thuis of op het werk. Daarnaast onderzocht men ook een systeem dat de auto in een uur laadt. Het laden van de auto verloopt volledig automatisch en kan starten zodra de bestuurder zijn wagen geparkeerd heeft op een laadplaats.
Verder werd een systeem onderzocht dat zowel dient voor stilstaand als rijdend laden van bussen. Beide toepassingen werken even efficiënt, zowel bij een wegdek van beton als van asfalt, aldus Flanders’DRIVE.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.