Meer Chinese e-bussen naar Nederland

e-bus-introSchiphol gaat vanaf 2014 elektrische bussen inzetten voor het vervoer van passagiers van en naar het vliegtuig. Schiphol is de eerste luchthaven ter wereld die het passagiersvervoer op het platform elektrisch maakt. De bussen worden geleverd door het Chinese bedrijf BYD.

De BYD eBus rijdt al in een aantal Europese steden en ook in Ameland rijden er inmiddels een stuk of zes. In China rijden er duizend rond, waarvan 200 in Shenzhen.
De huidige busvloot van Schiphol wordt vervangen omdat deze onder meer te leiden onder heeft de korte ritjes van terminal naar vliegtuig, waarbij ze vaak niet op bedrijfstemperatuur komen. Dat resulteert in hoge onderhoudskosten en veel uitstoot. De huidige bussen, 14 meter lang en 2,7 meter breed, zijn ook te groot voor de airside infrastructuur van Schiphol, wat regelmatig leidt tot schade.
De BYD eBus is twaalf meter lang, even lang als de bussen binnen het openbaar vervoer. Volgens de leverancier rijdt een eBus 250 km op één acculading, zelfs in zwaar stadsverkeer. In de praktijk zou dat getal zelfs nog wat hoger uit kunnen vallen. Bij een testrit in Polen behaalde de bus 310 km nadat slechts 60% van de accucapaciteit gebruikt was.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.