Elektrische taxi biedt voordelen

e-taxiEr is een aantal goede redenen om over te stappen op elektrische taxi’s. Men maakt onder andere meer kans bij aanbestedingen.

De RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) heeft een brochure uitgegeven waar de voor- en nadelen van elektrische taxi’s kort worden samengevat. Het maatschappelijke voordeel is dat taxi veel korte ritten maken in de stad, en de elektrische variant zorgt dan uiteraard voor minder luchtverontreiniging.

Voor de ondernemer is een voordeel dat de kosten voor de inzet van elektrische voertuigen als

taxi zijn doorgaans lager zijn dan de kosten voor een conventioneel voertuig. Dit voordeel komt voort uit de lagere gebruikskosten van elektrische voertuigen en de fiscale voordelen en subsidies. Een rerkenvoorbeeld laat zien dat de kilometerkosten liggen rond 19 cent/km tegen 23 cent/km voor een dieselauto.

Imago en klantenbinding worden ook als voordeel genoemd. Rijden met elektrische voertuigen maakt een taxiondernemer onderscheidend van haar concurrentie. Elektrisch rijden zorgt er voor dat de taxiondernemer een schoon imago krijgt en ze zich hiermee kan profileren. Voor bestaande en nieuwe klanten kan deze duurzame vorm van vervoer een reden zijn om voor deze taxiondernemer te (blijven) kiezen. Hotels, andere bedrijven en ook overheden hebben hier vanuit duurzaamheidsdoelstellingen, MVO ambities en profilering baat bij.

Derde reden is dat de inzet van elektrische voertuigen maakt taxiondernemers onderscheidend bij aanbestedingen. Een belangrijk criterium bij de aanbesteding van taxiconcessies is vaak de prijs. Tegenwoordig is ook een duurzaamheidsparagraaf een belangrijk onderdeel in de aanbesteding. De ervaring met en de mogelijkheid om in een concessie elektrische voertuigen in te zetten geeft een sterke uitgangspositie bij een aanbesteding en daarmee een grotere kans op succes.

De beperking van de inzet van elektrische voertuigen als taxi zit uiteraard in de actieradius en de laadtijd. De praktijk leert dat de inzet van elektrische taxi’s om een goede

rit- en laadplanning vraagt. Omdat de taxi moet laden is hij niet 24 uur per dag inzetbaar. Ook kan het voorkomen dat de accu niet vol genoeg meer is voor een lange rit, waardoor deze door een collega moet worden overgenomen. De inzet van elektrische taxi’s beperkt daarmee de flexibiliteit van de taxiondernemers. Om de flexibiliteit te vergroten is de beschikbaarheid van snellaadpunten wenselijk.

Taxi ondernemers moeten bewust met deze randvoorwaarden om gaan bij de inzet van elektrische voertuigen. Door een goede ritplanning te maken en slim gebruik te maken van de juiste oplaadvoorzieningen kan goed met deze nadelen  worden om gegaan

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.