Eigenaar stekkerauto wil nog meer elektrisch rijden

Driekwart van de elektrische rijders rijdt 4 tot 7 dagen én minimaal 200 kilometer per week elektrisch. Een kwart rijdt zelfs meer dan 500 kilometer per week elektrisch. Dat is het resultaat van een enquête onder elektrische rijders in de vier grootste gemeenten.

Bovenop de 21% e-rijders die nu al elke reis elektrisch aflegt, zou 54% van de e-rijders graag nog meer van hun kilometers elektrisch willen rijden. De reden dat zij dit nu nog niet doen, is het tekort aan laadpalen onderweg, vooral buiten de grote steden. Andere redenen zijn de nog beperkte actieradius (bereik van de accu) en het tekort aan snellaadpalen, zo blijkt uit de enquête.
E-rijders geven aan dat ze bij de aanschaf zowel de kosten (91%) als het milieu (87%) belangrijk vinden.

De antwoorden gelden voor alle typen elektrische voertuigen samen. E-rijders willen wel meer kunnen laden om zo meer elektrische kilometers te gaan rijden, met name in de groep PHEV-rijders (plug-in hybride) zit nog duidelijk potentieel, zo zou uit de enquête blijken. Omdat dit de grootste groep is binnen de populatie elektrische auto’s.

Uit de enquête blijkt dat e-rijders over het algemeen tevreden tot zeer tevreden zijn over elektrisch rijden in de vier grote steden. Mogelijkheden tot verbetering ziet de e-rijder in een grotere beschikbaarheid van laadpalen in de vier grote steden en een beter dekkend laadnetwerk buiten deze steden. Ook goede online vindbaarheid, bijvoorbeeld via een betere app met alle beschikbare laadpunten in Nederland, blijkt gewenst.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Eigenaar stekkerauto wil nog meer elektrisch rijden - VerkeersNet

Eigenaar stekkerauto wil nog meer elektrisch rijden

Driekwart van de elektrische rijders rijdt 4 tot 7 dagen én minimaal 200 kilometer per week elektrisch. Een kwart rijdt zelfs meer dan 500 kilometer per week elektrisch. Dat is het resultaat van een enquête onder elektrische rijders in de vier grootste gemeenten.

Bovenop de 21% e-rijders die nu al elke reis elektrisch aflegt, zou 54% van de e-rijders graag nog meer van hun kilometers elektrisch willen rijden. De reden dat zij dit nu nog niet doen, is het tekort aan laadpalen onderweg, vooral buiten de grote steden. Andere redenen zijn de nog beperkte actieradius (bereik van de accu) en het tekort aan snellaadpalen, zo blijkt uit de enquête.
E-rijders geven aan dat ze bij de aanschaf zowel de kosten (91%) als het milieu (87%) belangrijk vinden.

De antwoorden gelden voor alle typen elektrische voertuigen samen. E-rijders willen wel meer kunnen laden om zo meer elektrische kilometers te gaan rijden, met name in de groep PHEV-rijders (plug-in hybride) zit nog duidelijk potentieel, zo zou uit de enquête blijken. Omdat dit de grootste groep is binnen de populatie elektrische auto’s.

Uit de enquête blijkt dat e-rijders over het algemeen tevreden tot zeer tevreden zijn over elektrisch rijden in de vier grote steden. Mogelijkheden tot verbetering ziet de e-rijder in een grotere beschikbaarheid van laadpalen in de vier grote steden en een beter dekkend laadnetwerk buiten deze steden. Ook goede online vindbaarheid, bijvoorbeeld via een betere app met alle beschikbare laadpunten in Nederland, blijkt gewenst.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.