Cargohopper Utrecht binnenkort van start

Utrecht start met de Cargohopper, een elektrisch aangedreven voertuig met daarachter drie micargohopperni-trailers waarop losse wisselcontainers geplaatst worden die de afmeting van drie europallets hebben. Door deze in het wegtransport gestandaardiseerde afmeting, kunnen de containers zelf met een normale trekker/oplegger worden vervoerd van het huidige stadsdistributiecentrum langs de A2 buiten de stad naar een overslagpunt op loopafstand van de Utrechtse binnenstad. Daar worden de containers eenvoudig op de mini-trailers gezet en vervolgens worden in het stadscentrum de zendingen uitgeleverd.

De Cargohopper heeft als voordeel dat hij stil en stankloos is. Door zijn lage snelheid van maximaal 25 kilometer per uur (stapvoets in het voetgangersgebied) en zijn geringe breedte van 1,25 meter hindert hij de doorstroming van het overige verkeer niet. Bovendien blijft het voertuig op de Utrechtse grachten en in het voetgangersgebied te passeren, wat opstoppingen voorkomt. Het voeortuig voldoet aan de normen die worden gesteld door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en mag overal rijden, ook buiten de venstertijden.
De Cargohopper wordt geïntroduceerd door Hoek transport die denkt het plan zonder subsidie te kunnen doorvoeren. De aanloopkosten zijn met circa een ton relatief laag en omdat het ander vervoer vervangt, vrij snel terug te verdienen, aldus Hoek transport.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Cargohopper Utrecht binnenkort van start - VerkeersNet

Cargohopper Utrecht binnenkort van start

Utrecht start met de Cargohopper, een elektrisch aangedreven voertuig met daarachter drie micargohopperni-trailers waarop losse wisselcontainers geplaatst worden die de afmeting van drie europallets hebben. Door deze in het wegtransport gestandaardiseerde afmeting, kunnen de containers zelf met een normale trekker/oplegger worden vervoerd van het huidige stadsdistributiecentrum langs de A2 buiten de stad naar een overslagpunt op loopafstand van de Utrechtse binnenstad. Daar worden de containers eenvoudig op de mini-trailers gezet en vervolgens worden in het stadscentrum de zendingen uitgeleverd.

De Cargohopper heeft als voordeel dat hij stil en stankloos is. Door zijn lage snelheid van maximaal 25 kilometer per uur (stapvoets in het voetgangersgebied) en zijn geringe breedte van 1,25 meter hindert hij de doorstroming van het overige verkeer niet. Bovendien blijft het voertuig op de Utrechtse grachten en in het voetgangersgebied te passeren, wat opstoppingen voorkomt. Het voeortuig voldoet aan de normen die worden gesteld door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en mag overal rijden, ook buiten de venstertijden.
De Cargohopper wordt geïntroduceerd door Hoek transport die denkt het plan zonder subsidie te kunnen doorvoeren. De aanloopkosten zijn met circa een ton relatief laag en omdat het ander vervoer vervangt, vrij snel terug te verdienen, aldus Hoek transport.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.