Geluidhinder door vrachtwagens vraagt andere aanpak

geluidhinderDe wettelijke geluidhindernormen houden te weinig rekening met de geluidsoverlast die vrachtverkeer veroorzaakt. Want juist de lage tonen van vrachtwagens veroorzaken de hinder en klachten. En daar zijn de traditionele geluidmaatregelen weinig effectief.

Dat stellen deskundigen van Heijmans en M+P Raadgevend ingenieurs. Geluidhinder en de invloed van deze hinder op de gezondheid van mensen wordt bepaald door rekenregels waarbij verschillende geluidsbelastingen opgeteld worden. Het is de vraag of hiermee wel voldoende rekening wordt gehouden met de invloed van bepaalde verkeersstromen en de specifieke frequenties, die mogelijk voor de bevolking en de fauna extra hinder veroorzaken, aldus Peter van Hinthem en Stjin Verkuilen van Heijmans en Judith Doorschot van M+P.

Ze wijzen erop dat er oplossingen beschikbaar zijn voor een vermindering van de geluidsbelasting van specifieke verkeerstromen in verschillende frequentiegebieden. Zowel in de vorm van wegverhardingen als geluidschermen.

Dunne deklagen bieden een goede geluidreductie voor geluid van personenwagens, maar reduceren geluid van vrachtverkeer veel minder. Om het geluid van vrachtwagens te reduceren is bij deze wegverharding naast een goede textuur een groter absorberend vermogen nodig. Dit is het geval bij zowel ZOAB of tweelaags-ZOAB.

Ook op het gebied van geluidschermen zijn oplossingen bekend om geluid van vrachtverkeer te dempen, met name in de lagere frequentie gebieden. Bijvoorbeeld constructies met grote luchtkamers met aan beide zijden een absorberend materiaal zoals bijvoorbeeld steenwol of systemen opgebouwd met houtvezelbetonpanelen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Geluidhinder door vrachtwagens vraagt andere aanpak - VerkeersNet

Geluidhinder door vrachtwagens vraagt andere aanpak

geluidhinderDe wettelijke geluidhindernormen houden te weinig rekening met de geluidsoverlast die vrachtverkeer veroorzaakt. Want juist de lage tonen van vrachtwagens veroorzaken de hinder en klachten. En daar zijn de traditionele geluidmaatregelen weinig effectief.

Dat stellen deskundigen van Heijmans en M+P Raadgevend ingenieurs. Geluidhinder en de invloed van deze hinder op de gezondheid van mensen wordt bepaald door rekenregels waarbij verschillende geluidsbelastingen opgeteld worden. Het is de vraag of hiermee wel voldoende rekening wordt gehouden met de invloed van bepaalde verkeersstromen en de specifieke frequenties, die mogelijk voor de bevolking en de fauna extra hinder veroorzaken, aldus Peter van Hinthem en Stjin Verkuilen van Heijmans en Judith Doorschot van M+P.

Ze wijzen erop dat er oplossingen beschikbaar zijn voor een vermindering van de geluidsbelasting van specifieke verkeerstromen in verschillende frequentiegebieden. Zowel in de vorm van wegverhardingen als geluidschermen.

Dunne deklagen bieden een goede geluidreductie voor geluid van personenwagens, maar reduceren geluid van vrachtverkeer veel minder. Om het geluid van vrachtwagens te reduceren is bij deze wegverharding naast een goede textuur een groter absorberend vermogen nodig. Dit is het geval bij zowel ZOAB of tweelaags-ZOAB.

Ook op het gebied van geluidschermen zijn oplossingen bekend om geluid van vrachtverkeer te dempen, met name in de lagere frequentie gebieden. Bijvoorbeeld constructies met grote luchtkamers met aan beide zijden een absorberend materiaal zoals bijvoorbeeld steenwol of systemen opgebouwd met houtvezelbetonpanelen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.