Eerste tankstation voor auto’s op waterstof

voog-stasIn het Zuid-Hollandse Rhoon is het eerste pompstation voor auto’s die op waterstof rijden in gebruik genomen. De komende jaren moeten er nog twintig volgen.

Rijden op waterstof gaat over auto’s met een stille elektromotor, die zijn energie krijgt uit waterstof. De voertuigen hebben een brandstofcel aan boord, die de waterstof omzet in elektriciteit. Men spreekt van een brandstofcel-elektrische auto of FCEV (fuelcell electric vehicle). De potentie van waterstof voor het verminderen van CO2 emissies is groot, oplopend tot bijna 100 procent als waterstof emissievrij wordt geproduceerd bijvoorbeeld via zonne- of windenergie, duurzame biomassa of biogas. Tijdens het rijden zijn brandstofcel-elektrische voertuigen volledig emissievrij.

Waterstof wordt in gasvorm onder druk getankt bij een ‘normale’ tankzuil. Voor bussen ligt de standaarddruk rond de 350 bar en voor personenauto’s lijkt de standaard op 700 bar uit te komen. De huidige brandstofcel-elektrische auto’s kunnen bij 700 bar op 1 tank ongeveer 500-600 km rijden en deze in ongeveer 3 minuten weer voltanken. Vanaf 2015 zullen naar verwachting enkele duizenden voertuigen op de (wereld)markt komen.

Rijkswaterstaat heeft sinds kort de eerste twee Nederlandse waterstofauto’s in hun wagenpark.

Verder is vier miljoen euro beschikbaar voor provincies die proeven willen doen met waterstofbussen voor personenvervoer.
Tot nu toe rijden in Nederland alleen enkele vrachtauto’s, een bestelauto en een aantal bussen op waterstof.
Deze konden voor een tankbeurt terecht in Amsterdam, Arnhem en Helmond. Het nieuwe tankstation aan de A15 in Rhoon geeft een impuls aan waterstof voor personenauto’s, omdat deze ook toegankelijk is voor de gewone automobilist.

Het waterstoftankstation in Rhoon is van het Franse bedrijf Air Liquide, dat bouwt aan een groter Europees netwerk van waterstofstations.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.