SolaRoad in gebruik genomen

solarroadIn Krommenie is het proeftracé van SolaRoad in gebruik genomen. SolaRoad is de eerste weg ter wereld die zonlicht omzet in elektriciteit.

Het proeftracé van een kleine honderd meter bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter. In één rijrichting zijn zonnecellen aangebracht onder een geharde glazen toplaag van ongeveer 1 cm. dikte. De andere zijde heeft geen zonnecellen en wordt gebruikt om verschillende toplagen te testen. Hoeveel stroom het pad oplevert wordt de komende periode getest. Op termijn kan de zonnestroom uit de weg toegepast worden voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s (die er overheen rijden) en huishoudens.

Gedurende drie jaar worden diverse metingen en tests uitgevoerd om SolaRoad verder te ontwikkelen. De testen moeten antwoord geven op vragen als: Hoe gedraagt het zich in de praktijk? Hoeveel energie levert het op? En hoe is het om eroverheen te fietsen? In de aanloop naar de aanleg is het pad in het laboratorium getest zodat het moet voldoen aan alle (veiligheids)eisen voor wegdekken.

Wie het zelf wil bekijken: het eerste stuk SolaRoad ligt in Krommenie, langs de N203, ter hoogte van de Texaco aan de spoorzijde (GPS data: 52.493875, 4.767134).

SolaRoad is ontwikkeld door TNO, Provincie Noord-Holland, Ooms Civiel en Imtech Traffic&Infra.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

SolaRoad in gebruik genomen - VerkeersNet

SolaRoad in gebruik genomen

solarroadIn Krommenie is het proeftracé van SolaRoad in gebruik genomen. SolaRoad is de eerste weg ter wereld die zonlicht omzet in elektriciteit.

Het proeftracé van een kleine honderd meter bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter. In één rijrichting zijn zonnecellen aangebracht onder een geharde glazen toplaag van ongeveer 1 cm. dikte. De andere zijde heeft geen zonnecellen en wordt gebruikt om verschillende toplagen te testen. Hoeveel stroom het pad oplevert wordt de komende periode getest. Op termijn kan de zonnestroom uit de weg toegepast worden voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s (die er overheen rijden) en huishoudens.

Gedurende drie jaar worden diverse metingen en tests uitgevoerd om SolaRoad verder te ontwikkelen. De testen moeten antwoord geven op vragen als: Hoe gedraagt het zich in de praktijk? Hoeveel energie levert het op? En hoe is het om eroverheen te fietsen? In de aanloop naar de aanleg is het pad in het laboratorium getest zodat het moet voldoen aan alle (veiligheids)eisen voor wegdekken.

Wie het zelf wil bekijken: het eerste stuk SolaRoad ligt in Krommenie, langs de N203, ter hoogte van de Texaco aan de spoorzijde (GPS data: 52.493875, 4.767134).

SolaRoad is ontwikkeld door TNO, Provincie Noord-Holland, Ooms Civiel en Imtech Traffic&Infra.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.